Om föräldraförsäkringen handlades som sjukförsäkringen

– Välkommen till Försäkringskassan, du talar med Eva

– Ja hej jag heter Kim. Jag har ansökt om föräldrapenning men har inte fått några pengar utbetalda. Har något blivit fel?

– Jag ser här att vi har beslutat att inte bevilja dig föräldrapenning

– Jaha, varför inte?

– Enligt de handlingar som har inkommit i ditt ärende så har du inte rätt till det.

– Va? Varför inte?

– Det är inte styrkt att du har barn

– Men, jag skickade in moderskapsintyget i mitten av graviditeten och ni ser ju att barnet är fött i och med att barnet har fått ett personnummer. Hur menar du att det inte är styrkt att jag har barn?

– Det stämmer att vi har fått in intyg men det innehåller inte tillräckligt med information. Det kanske till exempel har skett en förväxling på BB…

– Okej, men kan ni kontakta läkaren på BB så att hen får komplettera med de uppgifter ni saknar?

– Nej,  så ser inte vår process ut. Du får begära omprövning  och inkomma med nya intyg.

– Okej, men vilka uppgifter är det som måste komma med som saknades?

– Det ska din läkare veta

– Men hen visste uppenbarligen inte det eftersom intygen blev fel. Var kan jag hitta information om hur intyget ska fyllas i som jag kan ge till läkaren?

– Vår process ser inte ut så

Klick, samtalet avslutas.

 

One thought on “Om föräldraförsäkringen handlades som sjukförsäkringen

Lämna gärna en kommentar.

