Recension av Chillow – en svalkande kudde

Nu är det september och sommaren är officiellt slut. Även om temperaturen utomhus sjunker så kvarstår problemet med att reglera kroppstemperaturen för en del av oss och jag tänker därför recensera en form av svalkande kudde.

chillow2 chillow 3

Syntolkning: Bild på Chillow ovanpå en vanlig huvudkudde, utan och med örngott.

Grundläggande fakta

Vad: Kudde som fylls med vatten och får en kylande funktion

Hemsida: www.chillow.co.uk.

Pris: Ca 510 kr. (Den var lite billigare när jag köpte min under våren 2015. Nu verkar den kosta 365 kr + ca 145 kr i frakt så totalt ca 510 kr.) En mindre variant finns att köpa på smartasaker.se för 328 kr inklusive billigaste frakten.

Möjlighet att få förskrivet och bekostat av landstinget: Det gick inte i Stockholm 2015, hur det är nu vet jag inte.

Användning

En konsekvens av att vara sjuk i ME/CFS är att vardagliga aktiviteter som att duscha, sitta upp för länge eller koncentrera mig på att svara på mail försätter mig i ett influensaliknande tillstånd som kallas PEM, Post-Exertional Malaise. Med PEM så kommer förhöjd kroppstemperatur, oftast runt 38 grader. Att bli för varm medför yrsel, fysisk svaghet och inte minst svårigheter att sova, därför försöker jag lindra temperaturproblemen på olika sätt.

Chillow kom som en ihoprullad skumgummikudde som jag fyllde med vatten och sedan lät ligga ett par timmar så att det blev som en gele innuti. Det var lite bökigt att lyckas pressa ut luften som instruktionerna sa och jag fick göra om proceduren två gånger. För alla som har svårt med att komma igång med saker kan det därför vara bra att tänka på att avsätta ork/ha någon att be om hjälp för uppstarten.

Användningen däremot, har varit över förväntan. Kudden kan läggas i kylen för den som vill ha den riktigt kall men det har jag inte prövat. För mig har det räckt med att lägga bakhuvudet på den i 20-30 minuter när jag har varit varm. Principen är att vätska leder bort värme bättre än vanliga kuddar och på det sättet sänks temperaturen i bakhuvudet. Paradoxalt nog så är jag även känslig för kyla när jag är i PEM så att hålla en handduk med isbitar och liknande mot huvudet funkar inte för mig. Chilllow funkar bättre, även om jag vid vissa tillfällen har varit för känslig för att klara den också.

Jag trodde att den skulle kännas prasslig men det har den inte alls gjort, tvärt om upplevde jag den som väldigt hård. En natt sov jag på den under flera timmar och det var bra för kroppstemperaturen men inte för min nacke. Generellt är min nacke väldigt känslig så för att kudden ska funka för min del behöver jag se till att bara huvudet ligger på kudden, nacken och axlarna behöver ligga utanför. Jag har lagt min Chillow i ett vanligt örngott och lägger den på min vanliga kudde. Den är förhållandevis tung (ca 2,5 kg) så om jag har väldigt ont i axlarna eller är för fysiskt svag är det jobbigt att lyfta bort den från min vanliga kudde när jag är klar med den.

Omdöme

Är Chillow värd pengarna och startenergin? Ja, för mig är den det. Det är skönt att dämpa överhettningen en aning, i synnerhet så hjälper det mig att varva ner på kvällen när jag ligger en stund på den innan jag ska sova.

Har du egna erfarenheter av Chillow eller andra kylande kuddar? Skriv gärna i kommentarsfältet.


Som vanligt så får jag inte betalt för att skriva den här recensionen och jag har inget samarbete med företaget. 

Andra recensioner av hjälpmedel hittar du under etiketten recension. Inlägg om hjälpmedel generellt finns under etiketten hjälpmedel.

Lämna gärna en kommentar.

