Recensioner av självbekostade hjälpmedel – uppskattat eller provokation?

Jag har en del hjälpmedel av olika slag och vid några tillfällen har jag skrivit om dem här på bloggen, t ex tryckavlastande dynor att sitta på och brusreducerande hörlurar. En del hjälpmedel har jag fått förskrivna och inte betalat något alls ur egen ficka för (eller betalat en del av, t ex fotbäddar och ortopedtekniska skor). Många andra hjälpmedel betalar jag helt själv. Den enda anledningen till att jag kan göra det är för att jag tillhör minoriteten icke arbetsföra personer som än så länge inte är i ekonomisk knipa eller lever i, eller nära fattigdomsgränsen. Så är det inte för de flesta och därför har jag en fråga:

Är det intressant/hjälpsamt/neutralt att läsa recensioner av hjälpmedel som generellt måste bekostas av användaren själv, eller är det mest jobbigt? 

Jag frågar därför att hjälpmedelsinläggen generellt verkar läsas många gånger och jag får en del uppskattning för dem. Samtidigt vill jag inte publicera sådana inlägg om det gör livet jobbigare personer som redan har en tung livssituation. Även om den här bloggen skrivs ur mitt perspektiv så vill jag inte bidra till att osynliggöra eller utradera de erfarenheter som många sjuka/funktionsnedsatta personer har.

Vill du svara men inte i kommentarsfältet så går det bra att maila på patientperspektiv@gmail.com.

Uppdatering: Exempel på recension av ett hjälpmedel som användaren troligtvis får bekosta själv finns i inlägget Recension Bookseat.

 

4 thoughts on “Recensioner av självbekostade hjälpmedel – uppskattat eller provokation?

  1. Mycket värdefullt för mig (men jag ser de potentiell invändningarna också). Jag tänker dock att eftersom det är så olika vilka hjälpmedel olika landsting bekostar så finns det (tyvärr) inget hjälpmedel som en kan garantera att alla kan få förskrivna, heller… Så, mer recensioner och tips kring alla sorters hjälpmedel ftw – men bra med tydlighet kring att det inte är säkert/sannolikt att vård/omsorg kommer bidra till finansiering av dem.

    Liked by 1 person

  2. Jag tänker att det ändå är värdefull information. Dels bara att veta vilka hjälpmedel det finns och vad de kan göra, kan ju eventuellt vara användbart. Dels kan det ju vara så att även om en har begränsade resurser och inte kan bekosta massa olika hjälpmedel, så kanske en har så att en kan prioritera en sak, om en bedömer att det skulle vara särskilt hjälpsamt och uppfylla något extra viktigt behov. Och då är det ju bra att veta vad andra som testat det tycker. Men jag håller också med om att det är bra att vara tydlig med att det är något man måste bekosta själv.

    Det är min åsikt som någon som ännu inte är i akut fattigdom även om jag oundvikligen kommer hamna där i framtiden

    Liked by 2 people

  3. Jag hör till dem som lever precis på gränsen. Det vill säga att min nettoinkomst räcker till räkningar, boende och mat och medicin men inte till mycket mer. Allt extra som behövs kräver ofta sparande eller hjälp från dem som har det bättre ställt. Och jag har inga möjligheter att som sk sjukpensionär skaffa extrainkomster. Men information om hjälpmedel som kan underlätta vardagen är ändå alltid av intresse. Dessutom skiljer det sig i hög grad åt mellan landsting/regioner så ett hjälpmedel som jag får bekosta själv kan på annan ort ingå i det som en får bidrag till eller får/får låna. Jag kommer med stor sannolikhet exempelvis att få program till min dator som underlättar både att läsa och att skriva genom hjälpmedelscentralen. Detta är exempel på hjälpmedel som kanske många får bekosta själva.
    Så för min del är det uppskattat att få veta vilka hjälpmedel som finns, aktat vem som får betala!

    //P-L
    Livets Skiftningar

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

