Recension Bookseat

I det förra inlägget så frågade jag om det var hjälp eller stjälp att läsa om olika hjälpmedel som måste bekostas ur egen ficka. För att det ska vara lättare att få en uppfattning om vad jag menar så kommer här en recension av ett hjälpmedel som troligtvis inte går att få förskrivet.

 

Bookseat funkisfeministenBookseat

Jag har problem med smärta i händer, armbågar, axlar och nacke. Pga av överrörlighet så får jag snabbt kramp i fingrarna och runt armbågen när jag försöker hålla i någonting, t ex min surfplatta eller en bok. Sedan två år tillbaks använder jag därför en hållare som är som en liten saccosäck för surf-/läsplattor eller böcker och i det här inlägget kommer jag att recensera den. Hur funkar den för mig och är den värd 350 kr?

Grundläggande fakta

Vad: Hållare för surf- och läsplattor, böcker och tidningar.

Hemsida: http://www.bookseat.se

Pris: Ca 350 kr exklusive frakt (jag betalade ca 30 kr i frakt så totalt 380 kr)

Möjligthet att få förskrivet och bekostat av landstinget: Det gick inte i Stockholm 2014, hur det är nu vet jag inte men jag gissar att det inte går utan att den får bekostas av användaren själv.

Som bokhållare

Hållaren, som heter Bookseat, innebär definitivt avlastning för händer, underarmar, armbågar och axlar, dvs kroppsdelar som jag har problem med. Jag läser inte särskilt ofta eller länge eftersom min hjärna inte orkar men ibland blir det en liten stund i en bok och ett par gånger i veckan läser jag för mitt barn. Enligt instruktionerna ska man med tiden lära sig bläddra med en hand utan att lossa på dragskon men på två år har jag inte lärt mig det utan jag behöver lossa lite på dragskon, vända blad och sedan dra åt den igen.  Det är ett störande moment varje gång jag ska bläddra, samtidigt läser jag ganska långsamt nuförtiden så det är okej när jag läser egna böcker.

För ipaden

Min ipad använder jag en hel del, i synnerhet till appar som hjälper mig att hålla ordning på tillvaron. Bookseaten gör att det är lättare att ha paddan i knät (jag ligger ofta med benen på en kudde eftersom det är så jag får tillräckligt med blod till huvudet för att kunna tänka) och här underlättar det verkligen att paddan ligger still utan att jag behöver lägga kraft på att hålla den på plats. Nackdelen är att paddan är relativt tung och bookseaten säckar ihop med tiden. Jag är inne på min andra bookseat nu eftersom jag efter ca ett år tyckte att den första hade tappat stunsen för mycket. Min partner har en egen och håller dock inte med, sannolikt är det beroende av hur vi sitter/ligger/står och använder den.

Omdöme

Är den värd 350 kr? Ja, för mig är den det. Eftersom den underlättar användandet av paddan (min förlängda hjärna) avsevärt så upplever jag att nyttan är stor. En bookseat är dock knappast livsnödvändig och för den som inte har problem att hålla i böcker/paddor är nyttan antagligen mindre.

Har du egna erfarenheter av bookseat eller liknande hjälpmedel? Skriv gärna kommentarsfältet.

 


Som vanligt så får jag inte betalt för att skriva den här recensionen och jag har inget samarbete med företaget.

Andra recensioner av hjälpmedel hittar du under etiketten recension. Inlägg om hjälpmedel generellt finns under etiketten hjälpmedel.

3 thoughts on “Recension Bookseat

  1. Tack så jättemycket för tips och utförlig, jättebra skriven recension! Verkligen ett toppenhjälpmedel för de stackars ME-musklerna 🙂 Jag fick min kudde tidigare i veckan, och är redan helförtjust. Innan kudden var det ofta musklerna som satte stopp för hur länge jag kunde läsa (händerna och underarmarna domnade bort totalt rätt snabbt), men nu är det istället “bara” (inte så bara!) hjärndimman och den extrema mentala uttröttbarheten som sätter gränserna. Hurra! 🙂

    Like

Lämna gärna en kommentar.

