I överansträngningens spår

Jag har så många tankar att skriva om men är i skrämmande dåligt skick. Skrämmande med tanke på att omständigheterna inte alls är så jobbiga nu som de ofta är, ändå välter jag hela tiden. Igår kväll läste jag för mitt barn en halvtimme. Det var så mysigt och efteråt var jag så glad men hjärnan kokade över av ansträngningen så nattsömnen blev usel. Idag blir det inte många minuter i taget uppe och febern och hjärndimman är tillbaks.

Blomberg MECFS i läkarutb
Bild från svt.se med undertexten “Forskaren Jonas Blomberg menar att ME borde inkorporeras i den svenska läkarutbildningen.”

I väntan på inlägg så tipsar jag om det här inslaget från SVT Uppsala. Det är forskaren Jonas Blomberg och ME/CFS-sjuka Petra Stafberg som medverkar och det är tre sevärda minuter och en läsvärd text. Det är viktigt att uppmärksamma vad den låga kunskapsnivån rörande ME/CFS i vården innebär för risker för patienterna.

 

Lämna gärna en kommentar.

