Ser du mig som funktionsnedsatt?

Eftersom jag gång på gång möts av att människor verkar ha svårt att förstå att mina funktionsnedsättningar verkligen är funktionsnedsättningar så funderar jag på vad bilden av funktionsnedsättningar är.

Bildsök funktionsnedsättning
Skärmdump med 16 bilder som kom upp som de första bilderna i en googling på “funktionsnedsättning”. 13 av bilderna anspelar uppenbart på röreslehinder genom att ha med rörelsehjälpmedel som rullstol, rollator eller sitski.

Jag bildgooglade ordet “funktionsnedsättning” och de första 16 bilderna ser du ovan. Om jag har räknat rätt så anspelar 13 av bilderna uppenbart på rörelsehinder eller nedsatt rörelseförmåga genom att innehålla hjälpmedel som rullstol, rollator eller sitski.

En bildgoogling bevisar ingenting men det är en bra illustration av mina erfarenheter. För det är onekligen skillnad i hur jag blir bemött när jag använder kryckor i jämförelse med när jag är utan. Med kryckor ses mina instabila leder som en verklig funktionsnedsättning och det tjafsas sällan om att jag behöver hiss, när jag är utan så är det ofta andra tongångar. Kryckorna blir en synlig markör.

Skillnaden är uppenbar men egentligen liten jämfört med när jag ber om anpassningar av helt andra slag. Att få ligga ner på en soffa/brits under möten/vårdbesök ses som orimligt, trots att jag har mycket lättare att lyssna och prata då. “Vi har inga soffor här så då får din man komma i stället” har jag fått till svar av mitt barns vårdkontakter. Trots att det är jag som sitter på mycket mer kunskap som är adekvat för att möten med flera av vårdkontakterna ska bli meningsfulla.

Dämpad belysning, att utveckla säkra verktyg för chatt-, videosamtal  och mail för kommunikation och färre möten/telefonsamtal är anpassningar som verkar vara helt otänkbara i många fall. Det har hänt ett antal gånger att de behoven behandlas som luft, som om människor inte ens har hört/sett mina önskemål. Likaså att inte ha möten med för många människor eftersom jag inte kan sålla i ljudmassan när många människor samtalar, eller att få mer information om syften och krav med möten och vårdbesök i förväg. Jag får det ibland men då behöver jag oftast vara påstridig och aktivt driva fram den information jag behöver.

Jag har också fått höra vid ett flertal tillfällen att jag som kan så mycket om vissa saker nog inte behöver så mycket anpassningar, jag kan ju lösa tillvaron ändå (vilket jag inte kan). Förståelsen verkar vara kompetent = inte funktionsnedsatt. Innebär det att funktionsnedsatta personer inte kan ses som kompetenta?

Att leva med rörelsehinder innebär knappast ett liv fritt från exkludering och diskriminering, jag antar att jag kommer att få känna på mycket mer av det om (när) jag börjar använda rullstol. Samtidigt så erkänns det i alla fall ibland vara diskriminering och mina erfarenheter är att andra typer av funktionsnedsättningar som kräver helt andra sorters anpassningar för att ett sammanhang ska bli tillgängligt ofta inte ens betraktas som legitima funktionsnedsättningar.

solglasögon
Så här ser jag ut när jag leker med mitt barn. Jag har rejäla solglasögon på och ligger på en kudde på golvet.

För att bidra till en annan bild gör jag nu något så läskigt som att publicera en bild på mig själv i den här bloggen. Det här är ansiktet på en funktionsnedsatt person. Jag har solglasögon inomhus och ligger på golvet när jag ska leka med mitt barn eftersom jag många dagar inte kan sitta upp mer än korta stunder. Mitt hår är smutsigt eftersom kroppen inte pallar hårtvätt mer än en gång per vecka. Jag kan röra mig men har begränsad uthållighet och en så pass komplex kombination av begränsningar att det inte enkelt går att kategorisera som rörelsehinder eller något annat tillräckligt lättbegripligt. Att funktionsnedsättningar kan ta det här uttrycket verkar vara något som världen vill att jag ska gömma undan. Men, och det här är ett viktigt men: Jag tänker inte be om ursäkt för att jag finns. Jag tänker fortsätta ge funktionsnedsatta människor plats till den dag vi inte längre behöver kämpa för det.

Funktionsnedsättningar kan ta sig i uttryck på många olika sätt och det kan krävas många olika åtgärder för att ett sammanhang ska bli tillgängligt. En funktionsnedsättning kan vara att inte kunna delta i samtal med mer än en person i taget och därför inte klara diverse gruppaktiviteter. En funktionsnedsättning kan vara att inte tåla ljud, att kunna sitta upp en liten stund men inte att både sitta upp och föra ett samtal samtidigt, att klara muntliga samtal en liten stund eller inte alls och därför behöva chatta eller maila.

En funktionsnedsättning kan vara så många olika saker (läs t ex gärna den här texten som resonerar om vad en funktionsnedsättning är), det viktiga är att komma ihåg att bara för att du inte ser funktionsnedsättningen så är den inte mindre viktig eller verklig. Ju mindre du erkänner en persons behov av anpassningar för att ett sammanhang ska bli tillgängligt, desto större hinder skapar du och desto mer exkluderar du personen.

5 thoughts on “Ser du mig som funktionsnedsatt?

  1. Du bidrar med mycket genom dina texter. Tack! 👍 Jag tycker du är en riktig kämpe och det är fint och värdefullt för mig att du bjuder på dig själv och delar med dig.
    Många kramar ❤

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

