Vem är värd sjukgymnastik?

Jag är trött, arg och ledsen. Egentligen inte mer än vanligt men som ofta kom nästa smäll idag: Jag kommer inte kunna gå kvar hos min sjukgymnast mer än våren ut och det finns ingen annan som kan ta över. Den behandling jag får är underhållsbehandling för att förhindra att smärta och en hel del andra symtom blir värre, men det leder inte till ökad aktivitetsförmåga och den får egentligen inte ges.

Efter att ha blivit så fruktansvärt mycket sämre hos andra sjukgymnaster, massörer och naprapater så vågar jag inge gå till någon utan EDS/HMS-kompetens mer. Det finns inte så många sådana och även om jag skulle hitta en så får alltså den behandling jag behöver inte ges enligt landstingets regler.

Det innebär med största sannolikhet att jag någon gång under hösten kommer att förlora förmågan att vrida huvudet till höger. Smärtan kommer att öka markant och det finns ingen vettig medicin som hjälper mot den som inte har horribla bieffekter som skapar andra problem.

Det känns skit att veta att jag (och de andra patienterna i samma situation) inte är värda ett lite drägligare liv, eftersom vi har ett syndrom som kommer att vara livet ut och inte kan tränas bort. För Stockholms läns landsting är vi inte värda att må bra.

3 thoughts on “Vem är värd sjukgymnastik?

  1. Detta gör mig så ledsen. Det här är verkligen allt som är åt helvete med hur samhället behandlar funkisar. Man lägger stora resurser på att erbjuda skadlig normaliserande terapi för autister och andra, men vård som leder till bättre mående (vad fan ska vården annars vara till för) betraktas som onödigt slöseri. Det är så in i helvete fel. Självklart förtjänar du den vård du behöver för att må bra.

    Liked by 1 person

    1. Tack! Även om jag egentligen vet att det inte handlar om att jag inte skulle vara värd sjukgymnastik (enligt mina egna värderingar) så slår det internaliserade funkishatet till ibland. Jag är ofta ganska bra på att bli arg på världen i stället för att bli arg på mig själv men eftersom det är en ständig kamp så orkar jag inte alltid.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

