Varför förutsätter ni att läsaren är neurotyp? (Fortsättning på föregående inlägg)

Igår undrade jag varför så många informationstexter om NPF förutsätter att läsaren är neurotyp. Jag har inte fått några svar på varför men tänkte ge mig på en spekulation själv.

Jag gissar att det delvis handlar om något som hela vårt samhälle genomsyras av: Människor förutsätts vara normfungerande och utan funktionsnedsättningar tills motsatsen har klargjorts. Det syns t ex på våra universitet och högskolor där du oftast måste kunna bevisa (med formell diagnos) att du har en funktionsnedsättning för att få anpassningar, för annars anses det kunna bli “orättvist”. Tills du har beviset med dig i form av diagnos på papper förutsätts du fungera på ett visst sätt. Att alla som funkar enligt en viss mall redan har det mesta anpassat för sig talas det desto mindre om. (I förskolan och grundskolan (jag har inte koll på gymnasiet men jag tror att det gäller där också) ska det enligt regelverket inte krävas diagnos för att få adekvata anpassningar men i praktiken verkar det svårt att få anpassningar utan diagnos.)

I praktiken utgår vi därför (ja, jag gör det själv också ibland, trots att jag jobbar hårt på att förändra mina invanda tankemönster) ifrån att vår publik är neurotyp om inget annat uttalas. Det leder till att texter för lärare, vårdpersonal, föräldrar mm förutsätter att läsaren är neurotyp. Att informationstexter formuleras så ser jag därför inte som att människor är elaka och medvetet illvilliga, utan som att även människor som har som yrke att sprida kunskap om NPF är en del av rådande samhällsstrukturer.

Du som har som yrke att sprida kunskap om NPF och formulerar dig med förutsättningen att publiken är neurotyp – vad tänker du om min förklaring? Finns det andra skäl till att du gör det? Skriv gärna i kommentarsfältet, jag vill förstå.

 

5 thoughts on “Varför förutsätter ni att läsaren är neurotyp? (Fortsättning på föregående inlägg)

  1. Jag håller utbildningar i kognitivt stöd, till familj och skolpersonal till barn med kognitiva funktionsvariationer.
    Jag anstränger mig för att inte uttrycka mig på ett sätt som förutsätter att alla närvarande är neurotypa. Det är svårt, även som neuroatypisk. Det känns som att de icke-förutsättande formuleringarna tar slut liksom, att det blir en massa upprepningar.
    Jag tänker också att det blir _extra_ komplicerat av att jag själv har adhd, men inte vill vara öppen med det inför patienter och deras föräldrar, framförallt för att det känns… onödigt.

    Nånting som jag upplever som hjälpsamt är att utgå från kognitiva funktioner, istället för någon viss diagnos. Exempelvis “den som har nedsatt tidsuppfattning kan få problem i arbetslivet och i relationer” snarare än “personer med adhd har ofta sämre tidsuppfattning, vilket leder till problem…”. Alla har ju en funktionsnivå vad gäller uppmärksamhet, fokus etc, och varierande nivå över tid och i olika sammanhang.

    Liked by 1 person

  2. Jag upplever det också som svårt att prata om NPF utan att outa mig själv, t ex i kontakten med vissa av mitt barns lärare. Även när jag skriver så händer det ofta att jag trasslar in mig formuleringar. Det är nog någonting som hänger ihop så pass mycket med samhälleliga strukturer och det tar tid att förändra språkbruk.

    Tack för tipset om att prata om kognitiva funktioner i stället, det låter konstruktivt.

    (Jag ville skriva ett genomtänkt svar till den här kommentaren men jag kan inte formulera mig idag så jag kanske återkommer. Har en del tankar men det bara surrar i huvudet.)

    Like

  3. Det här inlägget är ju rätt gammalt men du kanske fortfarande vill ha in tankar på det.

    Spontant tänker jag när jag läser texter om autism, kognitiva svårigheter att de är skrivna för nevrotypiska eftersom de nevrodiviregenta inte behöver texterna. De vet liksom redan vad tex nedsatt tidsuppfattning ställer till med för svårigheter.

    Like

Lämna gärna en kommentar.

