När en omedicinerad, trött ADHD-hjärna får muntlig information

Jag tänkte berätta lite om hur det kan vara när någon drar lite information i förbifarten.

Igår kväll kom min partner på att vi inte hade hunnit prata om några viktiga saker. Meningen var att han skulle ha mailat mig redan när han fick viss information på morgonen men det glömdes bort för att kl 21.15 ploppa upp. Min ADHD-medicin hade ingen effekt längre, jag var väldigt trött i huvudet och var på väg att försöka varva ner för att kunna sova senare. Informationen gällde en fråga som vi behöver hantera med förskolan och det rör sig om något viktigt.

Jag hörde vad min partner sa och lyssnade fullt koncentrerat men konsekvensen blev inte direkt som det var avsett. Det blev som det så ofta blir i såna här situationer: Min hjärna fylls av tankar på varje steg som ska tas, i vilken ordning vi ska göra vad och hur det bör göras. Tankarna kommer fort och är först tydliga men jag kan inte hålla alla i minnet samtidigt. Jag kan alltså väldigt väl tänka ut alla steg på vägen för att nå målet men jag kan inte samordna dem, trots att jag vet i vilken ordning saker bör göras. I ett försök att hantera det börjar min hjärna tänka extra intensivt på varje moment som jag kommer på, för att jag på något sätt tror att jag inte ska glömma bort något då. Det funkar inte utan jag märker hur varje steg som så tydligt uppenbarar sig som en bild sedan glider iväg och jag kan inte fånga den. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte hålla kvar bilden.

Samtidigt kommer formuleringar rasande. Vad jag ska skriva i mailet som jag ska skriva, hur jag ska lägga fram det jag vill förmedla på mötet mm. Min hjärna serverar mig alldeles klockrena formuleringar som jag vet kommer få fram det jag menar, bara jag inte glömmer dem. För jag vet att precis som jag glömmer bilderna av varje moment så glider formuleringarna mig ur händerna snabbt och då är det inte alls lika lätt att återskapa dem på beställning.

Jag har alltså som bilder i huvudet, eller kanske snarare gestalter, för varje steg som ska tas, på målet jag vill komma till, på exakta formuleringar. Det blir ett högtryck utan dess like, ett kaos som varvar upp mig mer och mer och ju längre tiden går desto svårare är det att kunna sortera och processa all information som snurrar. Det är nämligen inte bara information utifrån som jag processar med en viss fördröjning, när det blir så här är även bearbetningen av mina egna tankar fördröjd. Det är som att jag har alla tankar där men helheten blir fragmenterad och det blir som en mur mellan tankarna och förståelsen av dem. Tankarna, bilderna, formuleringarna – allt snurrar på repeat men jag når inte betydelsen.

Konsekvensen? Jag tar till alla trick jag har för att varva ner och somnar sedan av medicin i skaplig tid. Då sover jag ytligt och tankarna, bilderna och formuleringarna snurrar fortfarande utan att vara begripliga. De nässlar sig in i drömmarna och efter en timme vaknar jag och måste sysselsätta mig med något för att få ner högvarvet i huvudet. Efter en dryg timme spelande olika varianter på Candy Crush börjar det lägga sig i huvudet och ytterligare någon timme senare så somnar jag.

Några minuters muntlig information för sent på kvällen, när jag var mentalt trött och omedicinerad kostade mig alltså tre timmars djupsömn. Att ha en perception med fördröjd bearbetning samtidigt som den inre sekreteraren som ska hålla ordning inte riktigt funkar kan ibland vara väldigt jobbigt. I synnerhet när det här sättet att funka krockar med någon som funkar helt annorlunda, som i ett trött läge glömmer bort hur olika vi bearbetar information. Det är ingens fel, vi är olika och när vi är extra trötta så blir vi obetänksamma och glömma bort de strategier vi vanligtvis har för att kunna att anpassa oss till varandra.

Uppdatering: Undrar du hur det kan vara att ha svårt att hantera muntlig information för en elev i grundskolan? Jag har skrivit om det här.

 

2 thoughts on “När en omedicinerad, trött ADHD-hjärna får muntlig information

Lämna gärna en kommentar.

