Jag struntar i din syn på saken, smiley smiley

Igår hamnade jag i en diskussion där en person efter några kommentarsutbyten skrev att det inte var min syn på saken hen hade frågat efter (trots att personen alltså gick in i diskussionen och var den som uttryckligen ställde en fråga). Därefter kom en förmodat skämtsam och överslätande kommentar med glad blinksmiley. Jag tänker inte skriva mer om själva diskussionen för det är inte just den här diskussionen jag vill fokusera på utan fenomenet “vara otrevlig/nedlåtande/ointresserad men lägga till en glad smiley”.

Det händer med jämna mellanrum att jag stöter på människor som kommunicerar så här i skrift och jag blir lika förvirrad varje gång. Hur är förväntas jag tolka det?

  1. Som ett skämt? Jag ser över huvud taget inte det roliga i att någon vill att jag ska ta in vad personen har att säga men att personen inte är intresserad av min syn på saken.
  2. Som att personen inte vill/kan bemöta det jag har att säga eller inte är intresserad av min synpunkt men inte vill stå för det?
  3. Något helt annat alternativ, oklart vad?

Min tolkning blir det andra alternativet. När det händer lägger jag oftast inte mer energi på att argumentera för min sak eller ta in vad den andra personen förmedlar (på senare tid har jag börjat be människor som kommunicerar så att inte kontakta mig mer, av olika anledningar). För varför ska jag anstränga mig när personen inte ens kan stå för att hen inte är intresserad av mitt perspektiv? Om någon inte vill lyssna på vad jag har att säga så vill jag inte tjata men jag kommer inte att anstränga mig för att bidra till personens självbild som ödmjuk och lyhörd. Att säga att “elev-/patient-/annan underordnad grupp-perspektivet är jätteviktigt för mig” och sedan avvisa den som bidrar med det perspektivet är inte trovärdigt i mina ögon. Oavsett hur många blinkande och glada smileys som läggs till.

 

9 thoughts on “Jag struntar i din syn på saken, smiley smiley

  1. Usch vad jag hatar detta fenomen. De glada smileysarna gör det bara ännu mer otrevligt. Inte bara är de ointresserade av vad en säger, de ser ner på en så mycket att de kan ta det som ett skämt. Eller nåt. Vet inte hur jag ska uttrycka det riktigt, men känns väldigt nedlåtande i alla fall.

    Like

      1. Jag har nyligen råkat ut för en lärare som avslutar alla mail med smiley. Samma lärare som bestämt vägrar anpassa sig en milimeter, som använder härskartekniker och skuldbelägger mig för att jag inte klarar av att delta på föreläsningarna. Har fått flera mail med *jag saknade dig på föreläsningen” och “vi ses nästa gång” /smiley.

        Like

      2. Det är regelrätt vidrigt. Så där så att jag får lust att asvara att “Nej, om du saknar någon på en föreläsning så tar du ditt ansvar och gör föreläsningen tillgänglig alternativt går med på att anpassa kursupplägget och skippar närvarokrav. Du har inte rätt att säga att du saknar någon som du aktivt stänger ute.” Smileysarna är en regelrätt härskarteknik.

        Liked by 1 person

  2. Det är ju egentligen ett socialt krav “Jag förväntar mig att du lägger av nu, för jag har signalerat att här ska vi småprata och ha det trevligt tillsammans, inte att du ska ha en annan åsikt än vad jag har”. Men iom att sammanhanget inte är “småprat” blir det ju härskarteknik varje gång det sker i en sakdiskussion eller debatt, eller för den delen när man försöker planera och diskutera en viss fråga.

    Like

      1. Jamen precis. Sånt gör mig helt galen! Det är ju nån sorts icke-ansvar i det. “Jag tänker inte kännas vid att det är jag som bestämmer och att jag gör det över ditt huvud.” Gaaaaaaah!

        Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

