Självkännedomens år

Så är det nyårsafton och jag skulle vilja göra en sammanfattning av året som har gått men den mentala kapaciteten finns inte. Jag ska i stället lyfta fram vad som förmodligen har varit en av de bästa sakerna med 2015: Att jag landade så mycket i hur jag själv fungerar. 2015 var ett år utan nya diagnoser, snarare fick jag smälta den information jag hade fått åren innan och jag orkade börja gräva mer  i neuropsykiatrin.

I skolans värld pratar en del specialpedagoger om att vi ska sluta stämpla barn med neuropsykiatriska diagnoser och inom vården rabblas det som ett mantra att alla är mer än sin diagnos. För mig handlar det inte om vad som är sjukt eller friskt eller vad som är normalt eller avvikande. För mig handlar det om att förstå mitt eget funktionssätt. Hur jag tar in och processar information, hur jag tänker och vad jag behöver för att må bra.

Det finns många människor som har varit en stor hjälp på vägen men jag vill ge några extra tankar till bloggarna Livets bilder, Propinqua och anarkoautism som (helt utan inbördes ordning) har betytt mycket. Stort tack till er och ett stort tack till alla som jag har kontakt med via nätet för allt intressant ni berättar om.

Lämna gärna en kommentar.

