Vad gör en blogg tillgänglig för dig?

Av olika anledningar kommer jag att sluta blogga här och fortsätta blogga på en annan plats. När jag får ork ska jag göra i ordning den nya bloggen och nu vill jag gärna få infallsvinklar som gör det möjligt att gör den så tillgänglig som möjligt. Jag vet vad som ökar respektive minskar tillgängligheten för mig men eftersom det är olika för olika personer så vill jag gärna höra andra infallsvinklar.

Här är exempel på faktorer som påverkar tillgängligheten för mig

Typsnitt: Inga (eller möjligtvis små seriffer), dvs inte snirkliga bokstäver. Det är också en av anledningarna till att jag är sparsam med att kursivera, då det kostar så mycket ork att läsa kursiv text.

Färger: Färger som inte skär sig, inte är för skrikiga och inte för många olika färger.

Bakgrunder: Jag får oftast svårare att läsa när det är mönstrade bakgrunder.

Kontraster: Jag har ett konstant flimmer framför ögonen så för klena kontraster gör att jag inte ser, texten blir för flytande i konturerna.

Rörlig media: Jag får svårt att läsa när det rör sig på skärmen. Allt från snöflingor som faller, till videoklipp som automatiskt spelas upp. Ofta surfar jag direkt vidare då det är så pass jobbigt. (Videoklipp är alltså okej så länge jag aktivt styr när de börjar spelas.)

Visuell helhet: Plottrighet gör det svårt att sortera så för mycket mönster, färger och för många olika element stör.

Struktur: Det är svårt att sätta ord på exakt vad det är som gör att en viss struktur funkar men för min del handlar det om att det ska vara enkelt att hoppa mellan överblick och detalj. Jag tror att det innebär att jag lätt behöver veta var jag är på en blogg och hur jag navigerar vidare i menyer. Det spelar stor roll om det är en blogg med mycket innehåll och många olika sidor.

Bilder: Om bilden innehåller text så underlättar det när det finns en syntolkning, alltså ett textstycke under bilden där det står vad som står på bilden. Det är mycket lättare att läsa.

Vet du saker som du brukar tänka på som gör en blogg mer eller mindre tillgänglig för dig? Det behöver alltså inte handla om de aspekter jag har tagit upp här ovan utan jag tar gärna emot tips inom andra områden också. Bloggande är en hobby och jag är inget proffs men jag vill gärna lära mig mer om kognitiv tillgänglighet. Skriv gärna i kommentarsfältet!

11 thoughts on “Vad gör en blogg tillgänglig för dig?

  1. Att dela upp texten i mindre stycken och, som du säger, använda ett lättläst typsnitt typ Times New Roman i storlek minst 14 (word) Om det finns möjlighet tycker jag att 1,5 radavstånd är skönare för ögonen

    Liked by 1 person

    1. Tack för svaret. En fråga, är Times New Roman det mest lättlästa typsnittet för dig? Eller är är de renare typsnitten som Verdana och Arial lättare? Anledningen till att jag frågar är att det här verkar vara en sån där grej som verkligen är olika för olika personer och jag försöker klura ut om det finns någon genomgående tendens eller så bland de som läser bloggen.

      Like

  2. Jag vill gärna tipsa om ett fantastiskt bra hjälpmedel för trötta/ oroliga / torra ögon som finns för Chrome.
    Det är ett tillägg /addon som med rätt inställning (och det finns oändligt många alternativ) gör att hela bildskärmen ställs in i dämpat ljus. Den vita bakgrunden / svarta bokstäverna får ett lugn över sig!
    Testa, det är ett fantastiskt gratis hjälpmedel!

    Du kan välja olika grader av grått, gult och så vidare, allt eftersom vilka besvär man har med trötthet, osv.

    Addonet finns under Verktyg – Tillägg – (sök) Turn off the Lights.

    Och som svar på din fråga – Uppskattar att en intressant blogg som man vill följa uppdateras ofta, helst flera gånger varje dag. Ser man att texten är som en lång roman så brukar man inte läsa bloggen alls. Inte heller behålls mitt intresse om en blogg uppdateras bara några gånger i veckan.

    Liked by 1 person

  3. Jag insåg när jag just läst det här och sen läste ditt nästa inlägg, som innehöll en länk till en engelsk text, att jag tycker det är jobbigt att läsa ens korta citat på engelska i en text på svenska. En sån där sak som känns pinsam att säga i de flesta sammanhang, eftersom jag mycket väl förstår engelska och av den anledningen inte behöver få översatt, men det tar märkbart med energi att processa ett språk till, så oftast hoppar jag över att läsa saker som är oöversatta citat och hoppas förstå sammanhanget ändå.
    Fint att du frågar.

    Liked by 1 person

    1. Tack för kommentaren! En potentiell lösning är att översätta engelska citat, då behöver läsaren inte hoppa mellan två språk. Då kan läsaren hoppa över att läsa citatet på engelska om det kostar för mycket energi. Dessutom är det egentligen väldigt konstigt att jag inte tänkte på att den som läser min blogg kanske inte har de kunskaperna i engelska som krävs för att förstå citatet, då tack för synliggörandet.

      Like

  4. Ett gammalt inlägg, men kankse ändå värdefullt med kommentar o synpunkter. Jag skulle önska att det redan när jag läser på förstasidan (utan att klicka på inlägget i frågan) syns om det finns kommentarer på inlägget.

    Like

    1. Det är definitivt värdefullt med synpunkter även om inlägget är gammalt, så jag uppskattar din kommentar.

      Det verkar som att det inte går att få det med det tema jag har valt, vilket är en nackdel med det här temat. Om jag lyckas lista ut ett sätt att fixa det så kommer jag ordna det, annars kommer det att komma när jag hittar ett nytt tema som har alla andra fördelar som det här temat har.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

