Recension av brusreducerande hörlurar

Brusreducerande hörlurar i svart
Syntolkning: Svarta hörlurar.

Jag skrev tidigare om problemet med min ljudkänslighet och grannens renovering och fick tips om att testa brusreducerande hörlurar. Jag har testat det tidigare men det var några år sedan och jag ville ge det en ny chans.

Jag hittade ett relativt nytt test av olika modeller och märken och bestämde mig för att köpa ett par från Philips (Philips SHB9850NC) då brusreduceringen fick bra betyg trots att de var billigare än flera av de andra modellerna i testet. Jag har nu haft dem i ca två veckor och hunnit testa dem både hemma och på väg till och från vårdbesök (på tunnelbana, buss, när jag gick genom ett köpcenter och i väntrummet) så nu är det dags för en recension.

Brusreduceringen är bättre än de lurar jag testade för några år sedan, utan tvekan. Däremot så ljudisolerar de ju inte särskilt bra i övrigt så borrande, hamrande och andra byggljud från grannen hörs tyvärr alldeles för bra. Tyvärr hörs också prat från övriga familjen igenom. (Jag är så pass intryckskänslig att jag inte klarar att utsättas för ljud en hel dag så de dagar när övriga familjen är lediga från jobb och förskola så har vi ett stort problem). Jag kör med öronproppar plus lurarna och det är bättre men inte bra nog.

Ett stort problem är att jag har glasögon (skelning går inte att korrigera med linser) och när lurarna är på så trycker det till så att glasögonen börjar skava bakom öronen. Min hud tål inte det och efter ca 30 min gör det så pass ont att jag måste ta av dem. Dessutom sitter de inte alls på bekvämt när jag ligger ner och givet att jag behöver ligga många timmar om dagen så är det ett problem.

Ett annat problem är att om de inte paras ihop med en telefon (via bluetooth) så stängs de av efter några minuter. Det innebär att den brusreducerande effekten också försvinner. Nackdelen med att para ihop dem med en telefon är att de är FÖR smarta. Vid parningen så börjar de automatiskt spela det jag lyssnade på senast och när jag tar av och sen tar på lurarna igen räcker själva rörelsen för att de ska börja spela upp ljud igen.

För den som kan lyssna på musik för att stänga ute annat ljud är det säkert en helt annan sak. Brusreduceringen finns definitivt där och tillsammans med musik kan det nog överrösta mycket. För mig som behöver ha det helt tyst räcker det inte på långa vägar då själva brusreduceringen i sig ger ett visst brus, även om det är lågt om jag ser till att volymen är låg.

För att sammanfatta så rekommenderar jag bara de här lurarna till någon som funkar ungefär som jag om du har pengar att avvara utan att det gör gigantiska hål i din budget. Visst gör de en viss nytta men inte så mycket som jag skulle önska. Om du inte har glasögon eller inte har så känslig hud eller om du vill lyssna på musik så kanske de här däremot funkar. Vill någon köpa ett par trots mitt negativa omdöme så köpte jag mina från Spelbutiken och slutsumman blev 1 704 kr inklusive fakturakostnad. Leverensen var snabb, jag tror att jag hade lurarna i handen två dagar efter att jag lagt beställningen.

Slutligen vill jag säga att det egentligen känns ruttet att recensera ett hjälpmedel som är så pass dyrt att många inte kommer att ha råd och därför inte ens har möjligheten att prova. Är det någon som vet om det finns något landsting som förskriver brusreducerande lurar som hjälpmedel så att kostnaden blir lägre?

One thought on “Recension av brusreducerande hörlurar

Lämna gärna en kommentar.

