Det skrivna språket som förstaspråk

Den här tiden, precis före jul, är lite av vemodets tid. I slutet på november för tre år sedan inträffade kollapsen med stort K. Jag var sjuk och hade funktionsnedsättningar redan innan men det var där och då som det inte gick att kompensera längre. I slutet på november kraschade jag ihop så fullständigt att det mesta var ett töcken, det var inte förrän några veckor senare, precis före jul, som jag började ana hur illa det var.

Under de tre år som har gått har jag omprövat de flesta sanningar jag trodde att jag hade. Jag har omvärderat mycket, lärt mig massor, tappat kontakten med många människor, fått nya vänner, förlorat förmågor och lärt mig nya färdigheter. Det sista är det som jag själv är mest förvånad över.

När jag kraschade så var det många saker som jag tidigare hade kunnat som jag inte kunde längre. Många av de förmågorna kom aldrig tillbaka. Däremot har jag utvecklat helt andra färdigheter som gör att jag löser problem på ett helt annat sätt idag än tidigare. Många aktiviteter som gick med automatik gör jag idag med hjälp av medvetna strategier, för automatiken försvann. Egentligen var det nog ofta inte så att det skedde med automatik, snarare skedde mycket på ett uppskruvat högvarv och ofta impulsivt. Jag hade väldigt många destruktiva kompensationsstrategier och till slut kunde jag inte kompensera mer.

Idag kan jag inte kompensera mig till att genomföra aktiviteter på de sätt som uppfattas som “normalt”. Det intressanta är att i takt med att mindre och mindre ork har gått till att uppföra mig normalt så har vissa andra färdigheter fått plats. Jag tänkte på det nyligen när jag insåg att skriftspråk är som mitt förstaspråk. Talade språk (både svenska, som är mitt förstaspråk, och andra språk) går bra till en viss gräns sen tappar jag en hel del ord, det är trögt att processa, det saknas en viss automatisering i det som märks när jag är trött. Det skrivna språket däremot, är det som är direkt sammanlänkat med tanken. Att skriva sker med en helt annan automatisering, det är i det skrivna och det lästa som jag kan realtidsprocessa information.

Jag vet inte om det alltid har varit så här eller om någonting i min funktionalitet förändrades i och med kollapsen. Oavsett hur det egentligen ligger till så är jag glad över att ha fått tillgång till ett förstaspråk. Under en period innan och i samband med kollapsen så fanns det två personer som stöttade väldigt mycket och som hjälpte mig att sluta undervärdera mitt eget skrivande. De visste nog inte riktigt om det själva men deras stöd i själva skrivandet betydde (och betyder) fantastiskt mycket. Tack till er båda!

2 thoughts on “Det skrivna språket som förstaspråk

  1. Hur jag ska få fram detta, men jag gillar verkligen känslan av glädje och igenkänning när jag läser! Upplever att det funkar att skriva (och samtidigt skapar mening som ger energi) när livet och eller jag inte funkar i övrigt.

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

