Du får en glass om du når till översta hyllan

Nu vill jag skriva ytterligare ett inlägg om skillnaden mellan förmåga och vilja och varför motivation som dominerande förklaringsmodell för mänskligt beteende blir väldigt missvisande.

Jag är en bra bit kortare än medellängden i Sverige, närmare bestämt 155 cm. Det innebär att jag inte når till hyllor som är högt upp. Med högt upp menar jag inte det som en del andra människor menar med högt upp, det som en person på 170 cm når utan problem är för högt upp för mig. Just nu handlar jag sällan i fysiska mataffärer men under stora delar av mitt liv har jag handlat mat i vanliga mataffärer. Väldigt ofta har jag behövt be någon om hjälp för att nå matvaror som är placerade på hyllor som är för högt upp för att jag ska nå eller hjälp med att nå frysvaror som är placerade på botten av en frysdisk. Så länge någon som är minst en decimeter längre är hjälpsam nog att sträcka sig efter matvaran åt mig så löser sig problemet. Det känns inte direkt kul då placeringen av matvarorna i kombination med min längd skapar ett beroende av hjälp från andra men jag får i alla fall min vara.

Längdskillnad och oförmågan att nå syns tydligt utanpå. Min längd avviker så mycket från normen att jag nog aldrig har varit med om att någon har ifrågasatt att jag inte når. Det är tillräckligt konkret för att de flesta människor snabbt ska greppa vad det handlar om. Tänk om det inte hade varit så. Hur hade det varit om min oförmåga att nå inte hade varit begriplig för andra människor? Hade jag bemötts med samma hjälpsamhet? Jag tror inte det. Min egen erfarenhet av hur människor agerar när det rör sig om sådant som inte syns utanpå är att det kommer ifrågasättanden. Hur hade det låtit i fallet om att inte nå? Troligtvis kommentarer som “Du måste öva, hur ska du annars kunna handla mat självständigt i framtiden?” och “Du får en glass om du tar ner chipspåsen högst upp”. Kanske hade det också kommit någon sträng förmaning i stil med “Nu är du faktiskt gammal nog att klara det här”.  Sådana kommentarer hade givetvis inte hjälpt mig att nå till de höga hyllorna. Att jag inte når handlar inte alls om motivation så varken belöningar eller förmaningar hade gjort någon som helst skillnad.

Jag gillar inte att vara beroende av hjälp när jag handlar mat men hindret ligger inte i min längd. Hindret ligger i att matvaror placeras högt upp och djupt ner. Ett sätt att avhjälpa det är att placera ut pallar som gör det lättare att nå för den som kan klättra på en pall. Ett annat sätt är att helt enkelt organisera matbutiker så att varor inte förvaras högt upp och djupt ner. För det går. Svårigheten att nå varor har t ex inte alls varit lika frekvent förekommande när jag har varit i länder som har en mycket kortare medellängd än Sverige.

Hindret ligger inte i min längd utan i mataffärers utformning och människors attityder. Om jag möttes av samma förståelse för de delar av min funktionalitet som inte syns utanpå skulle jag uppleva väsentligt mycket mindre hinder i min vardag.

7 thoughts on “Du får en glass om du når till översta hyllan

  1. Mycket bra förklarat! Detta illustrerar väldigt bra både problemet med att kräva att alla ska kunna göra samma saker, och att funktionshinder inte orsakas av “objektiva funktionsnedsättningar” utan av samhällets otillgänglighet. Att vara kort skulle kunna ju förvandlas till ett väldigt handikappande funktionshinder om människors attityd till det som de har exempelvis till NPF.

    Liked by 1 person

    1. Jag hoppas att liknelsen kan nå fram till andra som läser som är vana vid att se att alla problem är inneboende i funktionssättet för personer med NPF, smärttillstånd mm. Det gäller förstås även det som syns utanpå (personer som t ex tar sig fram med rullstol blir ju inte alltid respektfullt bemötta heller) men det är horribelt hur låg kunskapen om vardagen för personer med osynliga funktionsnedsättningar är. Jag vill verkligen bidra med perspektiv för det är ås frustrerande att leva ett liv som består till stor del av en konstant krigsföring.

      Like

  2. En mycket bra förklaring…en av de bästa som jag läst faktiskt.
    Får jag dela den vidare?
    Jag skulle gärna vilja att de inom kommunen på min ort fick läsa den.

    Like

  3. Jag sitter i rullstol. (Permobil) Jag har dessutom svår smärta. OCH jag är osynlig när jag kommer in i en matvarubutik! När jag ber om hjälp att ta upp eller ner att t ex ta något från frysdisken, möts jag av en blick och ibland en kommentar som uttrycker förvåning över att jag fanns där. De inom normalvariationen har helt enkelt inte sett mig! En frysdisk är nog det svåraste för mig att nå. Hyllor går bättre då jag kan höja upp stolen, men jag tvekar just därför att jag inte syns. Hur många gånger jag får be personer flytta sig vet jag inte, mer än att det är många. Jag borde synas, men gör det inte. Hur är det då för all dem med funktionsvariationer/-begränsningar som ÄR osynliga för ögat? Jag har glömt/förträngt hur det var när jag lätt vinglande gick själv. Det är så många år sedan nu. Men även jag som sitter i rullstol har osynliga handikapp som smärta och yrsel som exempel, vilka försvårar ytterligare. Ibland ställer jag mig upp, men det tas inte alltid väl upp. Vet inte om jag är överkänslig, men tycker det känns som att det ekar “bidragsfuskare” då. Lite tankar som väcks då jag läser ditt inlägg!
    Mvh
    //P-L

    Like

    1. Tack för dina reflektioner! Det finns många olika erfarenheter som alla behöver belysas, både där erfarenheterna är lika och olika. Jag tror att osynlighet påverkar många människor förhållandevis mycket och därför är det viktigt att synliggöra olika sätt som människor osynliggörs på.

      Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

