Om att inte göra det så mysigt hemma del 2

Jag skrev tidigare ett inlägg om det vansinniga rådet att se till att det inte är så mysigt hemma som ges till föräldrar vars barn och ungdomare har blivit s k hemmasittare. Nyss skrev jag en kommentar till skolpersonal under Prestationsprinsens inlägg som jag väljer att publicera här också. Vill du läsa den kommentar skolpersonalen skrev är det bara att gå in på länken till Prestationsprinsens inlägg. Här är det jag skrev:

Om det som menas med att “man som förälder se till att det inte är så roligt eller mysigt hemma under skoltid” (som det uttrycktes i en tidning nyligen) är att hålla en ändamålsenlig struktur så är det ett otroligt olyckligt ordval. Struktur och mysighet är inte varandras motsatser, i så fall är nog strukturen inte särskilt bra utformad. Den struktur som skoldagens rutiner innebär kanske inte ÄR ändamålsenlig för den som inte förmår gå till skolan, det kanske är ett av problemen?

Som jag ser det så ska rutiner och struktur var hjälpande och underlätta för eleven i fråga och en elev som har blivit sjuk av en otillgänglig skola behöver en tillvaro som gör det möjligt att må bra igen. Den som har blivit deprimerad av att hela tiden känna sig fel som inte kan matcha skolan funktionsnorm är troligen mer hjälpt av att få bli påmind om hur det är att känna glädje än att följa skolans schema. Då kanske det är viktigare att få göra det som ger glädje mitt på dagen än att vänta till eftermiddagen för att det är då eleven skulle ha fritid om hen gick i skolan? På samma sätt så gissar jag att det som är svårt utmattad behöver få återhämtning (precis som vuxna med utmatningssyndrom) i första hand och då är prio ett att ge återhämtning, inte att följa skolans rutiner.

Om det är ändamålsenliga rutiner man är ute efter när rådet om att göra det mindre mysigt hemma ges så skulle jag uppskatta om ordvalet sågs över. Att använda begreppet “mindre roligt och mysigt hemma” leder tankarna till att elever blir hemmasittare för att det är trevligt och förminskar den fruktansvärda situation som många barn och ungdomar i skolan hamnar i när skolan är så otillgänglig som den är idag. Antagligen är inte alla hemmasittare av en och samma orsak men den grupp som går sönder i mötet med en otillgänglig skola finns och för att få till en förändring av skolan tror jag att det är lättare om vi inte förminskar de problem som finns, vilket talet om mysighet gör.

7 thoughts on “Om att inte göra det så mysigt hemma del 2

  1. Väldigt bra skrivet! Insåg just ATG jag nånstans häromdagen såg en spaltad jämförande lista på sk hemmasittare och elever som skolkar. Måste försöka hitta den för den var verkligen belysande. Nu orkar min hjärna inte förklara mer, men återkommer!

    Liked by 1 person

  2. Fantastiskt bra skrivet. Har fått rådet att stänga ner dator och TV för min hemmasittare, det är ju det som gör att hon klarar av att vara själv korta stunder, men jag ska kanske inte jobba alls.

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

