Vårdcentralen kommunicerar?

För några dagar sedan skrev jag om varför min vårdcentral är otillgänglig för mig. Jag tog bl a upp brister i kommunikationen och igår fick jag ett brev som spär på den bilden. Brevet innehöll en kallelse. Inte till VC eller någon av de mottagningar jag väntar på kallelse till utan till en mottagning jag inte ens visste att jag var remitterad till. En mottagning som ligger enormt knöligt till så jag kommer ha svårt att ta mig dit.

Det verkar som att min husläkare har remitterat mig dit i stället för till den mottagning hen sa att hen hade skickat remissen till senast vi sågs. För att göra det hela ännu roligare så är kallelsen så diffust formulerad att det inte framgår om jag ska träffa en ortoped som i sin tur ska bedöma vilka ortopedtekniska hjälpmedel jag ska få remiss för under de kommande åren eller om det på något magiskt vis redan är gjort och kallelsen är för att prova ut hjälpmedel. Eller för den delen om det är både och vid ett och samma tillfälle. Det hela är märkligt eftersom den information jag har fått (som husläkaren alltså bekräftade i september) är att endast ortopeder får skriva remiss till ortopedtekniker. Vidare går jag till ortopedtekniker för flera olika problemområden i kroppen och det som sas när jag träffade husläkaren var att en ortoped behöver göra en ny bedömning för att se om det är fler områden som behöver stöttning. Det var ju också det där med kontinuitet som vi pratade om, jag och husläkaren. Jag fick byta ortopedteknisk mottagning i våras eftersom den gamla hamnade i avtalsstrul, spred desinformation och därför gjorde så att jag fick göra om arbete som redan hade gjorts. Jag har verkligen inte marginaler i mitt liv att byta till en tredje mottagning som dessutom ligger så åt helvete till att att det kommer att slita sönder mig att först transportera mig själv dit och sedan genomföra utprovning.

Jag väntar nu på att bli uppringd av min husläkare och har jag tur har hen fått hela det meddelande jag lämnade via Mina vårdkontakter. Eftersom jag har lättare för att uttrycka mig i skrift än i tal så hoppas jag det för jag kommer inte kunna förklara och få fram mina frågor enbart via telefon. Om det däremot är som oftast med den här vårdcentralen så har hen inte fått hela meddelandet utan endast ett meddelande om att hen ska ringa mig. Eller så kommer det också bort och jag får ringa fyra till fem gånger till innan hen slutligen ringer upp.

Jag bara undrar om det anses vara rimligt att inte självmant ta kontakt med patienten om man måste byta mottagning att remittera till? Eller är det patienterna som ska ringa och tjata för att få veta hur det går? Ibland får jag höra att det är vårdcentralernas roll att samordna och planera vården för kroniskt multisjuka patienter. Min vårdcentral verkar inte ha fått det meddelandet så det vore fint om någon landstingspolitiker eller någon annan som känner sig ansvarig kunde tala om det för dem.

Lämna gärna en kommentar.

