I vilken värld går elever inte till skolan för att det är för mysigt hemma?

Prestationsprinsen skriver idag om det märkliga rådet som ibland ges till föräldrar som har barn med lång, ofrivillig frånvaro, även kallade “hemmasittare”. Rådet ges av t ex psykologer och andra professionella och går ut på att föräldrarna ska göra det mindre trivsamt hemma och det ska på något sätt göra att barnet eller ungdomen går till skolan.

Jag förstår ingenting. Vad är bakgrunden till att det här rådet ges? Vad har den som ger det här rådet för bild av elever som inte förmår gå till skolan? Vad jag vet så finns det ingen bra statisk för elever med ofrivillig frånvaro (en utredning är tillsatt) så jag kan inte veta hur många de är eller vilka de bakomliggande orsakerna är generellt. Däremot vet jag att i de nätverk jag är aktiv i så har många barn med NPF som har blivit utmattade, deprimerade och på andra sätt drabbats av ohälsa pga att skolan är otillgänglig. Antingen görs inte de anpassningar som har bestämts eller så beslutas det inte ens om anpassningar eftersom skolan inte ser något problem (ett exempel på det kan du t ex läsa i Special Nest idag). Kanske är alla hundratals berättelser från mina nätverk ovanligheter, kanske är det vanligt att barn och ungdomar frivilligt väljer att inte gå i skolan under flera månader eller år för att det är så mysigt hemma. Det låter dock inte särskilt rimligt.

Varifrån kommer det här rådet? Med vilken fakta som grund har det vuxit fram? Jag förstår verkligen inte så du som läser det här och själv är en av de som ger det här rådet, förklara gärna för mig.

Advertisements

5 thoughts on “I vilken värld går elever inte till skolan för att det är för mysigt hemma?

  1. Nej hjälp vad dumt. En blir ju rädd. Samtidigt som jag inte är förvånad. Det finns ju tyvärr en utbredd uppfattning om att den stora faran när det gäller barn med NPF, är att de blir alldeles för bra behandlade, att omgivningen anpassar sig för mycket, och att de har det alldeles för lätt i sina liv. Lösningen på alla problem (och många icke-problem) blir då att omgivningen måste bli allt mer brutal och oförlåtande. Det är en verkligt farlig doktrin.

    Like

    1. Jag fick ett svar i ett annat forum som bl a tog upp att det kan syfta på att det kan behövs struktur och tydlighet hemma, en plan för dagen mm men att det väldigt klumpigt kallas för att det inte ska vara så mysigt. Så kan det säkert vara ibland men (i t ex den här artikeln http://unvis.it/www.specialnest.se/skola/hemmasittande-ett-slags-beroende) verkar det som att den intervjuade psykologen verkligen inte har förstått hur utmattade och sönderstressade människor kan bli av att gå i en skola som är otillgänglig. Det är verkligen en farlig doktrin.

      Som motvikt hittade jag ett inlägg inne hos Bo Hejlskov (http://www.hejlskov.se/PERMA.html) som tar upp värdet i att se till att de människor man jobbar med mår bra och får uppleva glädje och meningsfullhet. Två väldigt olika perspektiv på personer med funktionsnedsättningar. Han skriver bl a “Och kanske det viktigaste: Plötsligt kan vi prata om lycka. Man ska vara så lycklig det bara går. Det ska va gott och leva. Även om man har funktionsnedsättningar. En bra dag i dag. En ny bra dag i morgon. Ett gott liv hela livet. Så bra det bara går. ” Även om det finns en del formuleringar som stör mig i Hejlskovs inlägg så är det ändå hoppingivande att se någon professionell förespråka att även personer med funktionsnedsättningar behöver få uppleva glädje och ha ett gott liv.

      Like

  2. Har någon hört talas om att en vuxen med hög sjukfrånvaro från jobbet fått rådet att göra sitt hem omysigt så att man ska gå till arbetet? Inte det? Så varför ges detta rådet till föräldrar?

    Liked by 1 person

    1. Det är en väldigt befogad fråga. En gissning från min sida är att den som säger så inte syftar på barn som har blivit sjuka av en ofungerande skolsituation utan kanske syftar mer på elever som ströskolkar av någon helt annan anledning. Om det är så så blir det väldigt olyckligt när rådet riktas till elever som mår riktigt dåligt av en ofungerande skolsituation.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s