Människan bakom

manniskanbakom

Jag är en av dom.

De som står för de höga sjukskrivningstalen. De långtidssjukskrivna. De med psykisk ohälsa, långvarig smärtproblematik eller en funktionalitet som helt enkelt inte motsvarar samhällets mall.

Men jag är mer än en pinne i statistiken, jag är en människa av kött och blod – med ande, kropp och själ. Med arv, personlighet och intressen – med ett då och ett nu.

Här är min berättelse. Vilken är din? #människanbakom

Ett vårdmöte

När vi möts verkar jag lite spänd. Det är inte för att jag är deprimerad som du ofta vill tro, utan för att jag har varit med om möten i vården som inte har gått så bra. Det är inte bara ett enstaka möte utan snarare ett mönster. Vad sägs om att du frågar mig om jag är spänd? Vad sägs om att du frågar mig varför?

Kanske skulle jag kunna berätta för dig om hur mötena med vården har sett ut genom livet? I stället för att du antecknar i journalen att jag behöver öva kroppskännedom kanske du kan fråga om vad jag har för erfarenheter av att tolka min kropps reaktioner? Kanske skulle jag då kunna berätta om hur min rätt att tolka min kropp ofta tas ifrån mig. Om hur jag gång på gång får höra att jag uppfattar fel, tolkar fel. Eller att det jag upplever inte finns. I stället återupprepar du mönstret genom att tolka mina reaktioner ur ett uppifrånperspektiv.

När jag blir stressad för att jag inte når fram bedömer du mig som hysterisk och åter igen inte i kontakt med min kropp. Om du betraktade mig som ett subjekt och respektfullt frågade mig vad som händer i stunden skulle jag kunna berätta om varför jag varvar upp mig. Jag skulle kunna säga att när jag inser att jag blir missförstådd mobiliserar jag ork som jag egentligen inte har. Jag går på högvarv i ett desperat försök att nå fram till dig.

Nästa gång vi ses är jag lugn och kontrollerad. Jag lärde mig från förra gången att om jag framstår som hysterisk krymps mitt tolkningsutrymme ännu mer. Min trovärdighet är beroende av att du uppfattar mig som kompetent och lugn. Ska jag ha en chans att nå fram till dig får jag inte prata för fort, inte skaka, inte bli stressad och framför allt inte gråta. Så jag är kontrollerad och distanserar mig. Och du antecknar i journalen att jag verkar vara spänd. Du agerar som om du vore helt omedveten om att det är mitt liv du har i dina händer. Att jag anstränger mig till max för att få vård så att jag ska slippa vara inlåst i mitt hem.

Du säger att jag behöver lära mig dosera aktiviteter, anpassa mig efter mina begränsningar. Ni ska till och med hjälpa mig att lära mig det. Jag andas ut och tänker att ja, ni förstår! Ni förstår hur lite jag orkar. Men jag har fel. Det blir jag som får hejda er. Det blir jag som får ta i med kraft som jag inte har för att få en rimlig aktivitetsnivå i kontakten med er. Jag tvingas rikta ljuset mot hur stora begränsningar jag lever med i stället för lyfta fram de tillgångar som skulle kunna visa vägen framåt. Åter igen får jag mobilisera den där obefintliga orken för att bromsa. Jag tvingas bli arg, för det är sista stationen där det går att låna energi. Ilskan får jag dock för allt i världen se till att hålla för mig själv, för visar jag den får jag över huvud taget ingen hjälp.

Till dig som möter mig i vården. Hur vore det om du gav mig rätten till mig själv? Om vi möttes som jämlikar som drog åt samma håll?

#människanbakom är en samling berättelser för att synliggöra människorna i sjukskrivningsstatistiken. De som det ofta talas om men mindre ofta talas med. Dela gärna med dig av din berättelse i kommentarsfältet, i en egen blogg, på Twitter, Facebook, Instagram eller någon annanstans som passar dig.

Lämna gärna en kommentar.

