Skenet bedrar

Syntolkning: Vit, fluffig aftonvästa.
Syntolkning: Vit, fluffig aftonvästa.

Igår var jag på fest. Det händer ju ungefär en gång om året så det känns högtidligt varje gång. Jag hade väldigt roligt och är väldigt glad för att det blev av för som alltid så kan jag aldrig lova något utan måste förvarna om att jag kan ställa in med tio minuters varsel. Det känns inte särskilt bra när det är någons bröllop och värdparet har ansträngt sig för att göra en hel del anpassningar för min skull.

Det slog mig hur svårbegripligt det måste vara för de som möter mig. Visst, jag hade fotpall och sittdyna med mig och en fluffig aftonväska som gör sig utmärkt som svankstöd och det syntes ju, precis som det var synligt att jag gick upp på övervåningen och vilade flera gånger. Men det mesta syns ju inte. Hur medicinerad jag var och kommer att behöva vara ett par dagar efteråt. Att lagom när vi kom till bilen så smärtade min högra SI-led så pass att benet släpade efter. Att jag trots tung sömnmedicin har vaknat många gånger i natt och haft vakendrömmar. Att den höga ljudnivån är kvar i mitt huvud dagen efter, allt prat spelas upp om och om igen och sinnesförnimmelserna är inte helt bearbetade än (den här upplevelsen är svår att förklara och kanske blir ett eget inlägg vid senare tillfälle.) Jag drack inte ens en endaste klunk champagne men känner mig riktigt bakfull ändå, aktivitetsbakfull.

Jag kan tänka mig att det här är obegripligt för människor som inte har erfarenheter av det själva eller har levt nära någon som funkar så här. Det är helt förståeligt att människor börjar tänka att vi fuskar, överdriver och hittar på. Faktum är dock att jag kommer att få betala för det här i många veckor framöver. Betala för att jag firade mina vänners bröllop med trevligt umgänge och god mat, att jag till och med tillät mig efterrätt och därför kommer att ha ökade blodtryckssvängningar i en vecka framöver.

Att jag med tillräckligt mycket anpassningar, medicin och ett rejält adrenalinpåslag vid enstaka tillfällen kan genomföra vissa saker betyder inte att jag orkar det på regelbunden basis. Den här gången valde jag att prioritera vänner och att ha roligt, resten av året prioriterar jag måsten som egenvård, vårdbesök och allt det merarbete som kommer i att hantera vardagen i en familj med funktionsnedsättnignar och sjukdomar.

Döm mig inte för det du ser en kort stund om du inte är med och ser effekterna efteråt men gläds gärna med mig de få gånger jag får njuta av roligheter.

PS. Ett annat mycket bra inlägg på samma tema hittar du här.

 

4 thoughts on “Skenet bedrar

  1. “Döm mig inte för det du ser en kort stund om du inte är med och ser effekterna efteråt men gläds gärna med mig de få gånger jag får njuta av roligheter.”

    Klockrent! Det glädjer mej att du valde att vara med och att du hade trevligt trots allt! Jag hoppas att konsekvenserna blir hanterbara och att livet i övrigt är extra snällt mot dej under din återhämtning! ❤️ Kram

    Like

    1. Tack! Det är alltid ett svårt val att välja att prioritera roligheter och tyvärr ångrar jag mig ofta efteråt. Den här gången gjorde jag inte det utan jag är fortfarande glad för att jag gick.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

