Funkofobin som röd tråd

Fyra olika texter av fyra olika författare. Fyra texter jag önskar att många ska läsa.

“Av nöd, inte av lust” av Christine Bylund, Feministiskt Perspektiv

Jag måste göra motstånd. Men hur? Hur möjligt är vårt motstånd när vi är i beroendeställning till den struktur som förtycker oss. När vi behöver den för vår faktiska överlevnad. Vi försvinner in i våra hem. In på institutionerna. Ingen minns oss för ingen såg oss. Ingen talar för oss för ingen trodde oss när vi berättade

“Bylunds krönika ger mig en droppe styrka” av Anna Lundberg, Feministiskt Perspektiv

Höstterminen. Då jag måste maila, ringa, skriva kontaktbok, undervisa, coacha, tjata och gråta i kontakten med skolan. Att ha ett barn med normavvikande funktionalitet kräver föräldrar som presterar på topp. Jag kan inte prestera på topp. Jag kan inte duscha varje dag eller ens ta mig till de vårdbesök jag egentligen behöver gå på. Jag får välja mellan att sitta upp eller äta för jag förmår inte att göra båda samtidigt.

“Exkluderad” på bloggen Livets bilder

Idag är det hela tiden upp till mig att anpassa mig och ställa krav – dvs jag gör det jag klarar av utan att samhället behöver anpassa sig ett dugg vilket periodvis gör mig extremt exkluderad. Tänk om vård och rehabilitering även kunde fokusera på att hitta alternativa vägar som ökar min tillgänglighet utan att mina symtom nödvändigtvis minskar eller försvinner. Att anpassning inte sågs som ett misslyckande eftersom det faktiskt kan leda till ökad tillgänglighet.

“Vill någon vänlig själ utsätta skolan för lite terrorism?” på bloggen anarkoautism

Det tog ett tag men det löste sig till slut, och jag hade bara missat lite mer än en fjärdedel av terminen. Jag hade talat med en massa olika personer och orkade inte mer, så jag tog hjälp av min far. Till sist gick han tag i studierektorn som tyckte att det skulle inte vara några problem och så ordnades allt på två sekunder. Det var alltså jättelätt att lösa problemet men jag gjorde misstaget att först gå till den person som jag i teorin borde gå till, och jag blev straffad för det. Inte första gången, ska tilläggas. Råkade ut för liknande saker när jag studerade i Karlstad. Men det löste sig.

Lämna gärna en kommentar.

