Det finns inga bibliotek

Så landade det i brevlådan. Förslag till beslut om en sak jag har sökt. En av de där sakerna som personer med funktionsnedsättningar kan söka. För det mest väsentliga ges ingen motivering alls till hur handläggaren har tänkt. För en annan del ges det faktiskt motiveringar. Motiveringar som ter sig fullständigt godtyckliga. X bifalls men Y nekas för det anses inte ha med funktionsnedsättning att göra. Varför det ena anses ha det men det andra inte står ingenting. Det står att kostnader för litteratur om aktuella funktionsnedsättningar inte accepteras som merkostnad då det finns bibliotek. Jag har tydligt förklarat att jag inte kan ta mig till bibliotek, inte kan bära hem böcker samt aldrig hinner läsa ut en bok innan lånetiden är slut. Det är en del av mina funktionsnedsättnignar. Ändå står det att böcker inte är en merkostnad som godkänns då det finns bibliotek och internet.

Det är i sammanhanget en skitsak. Många saker med ansökan och beslut är mycket värre, många saker i hur det här samhället behandlar människor med funktionsnedsättningar är fruktansvärda. Ändå etsar sig de där meningarna fast. För det händer igen. Jag avkrävs en noggrann redogörelse av hela mitt liv, in i minsta detalj, för att sedan mötas av svar som om det jag nyss berättade inte spelade någon roll. Jag är sängliggande många dagar, har igen möjlighet att bära tunga böcker och har en orkesnivå som är så pass ojämn att det inte är möjligt att läsa en bok på en bestämd tid. De kurser som ordnas om aktuella funktionsnedsättningar är organiserade på ett sätt som gör att jag inte kan delta. Allt det och mycket mer redogjorde jag för i min ansökan.

Det handlar inte bara om just den här detaljen, just den här gången. Det handlar om att det i samhällets ögon verkar vara fritt fram att anse mig pålitlig när det passar men fullständigt ignorera det jag berättar när det blir obekvämt. Det handlar om att min funktionalitet är något man kan välja att inte låtsas om när det passar. Det handlar till syvende och sist om makten att välja vad jag ska ha tillgång till och inte.

Lämna gärna en kommentar.

