Är du närsynt? Här inkluderar vi så alla får glasögon med fönsterglas

Jag är ordentligt närsynt och ganska astigmatisk. Utan glasögon eller linser får jag rejäl huvudvärk,  jag kan inte läsa och jag snubblar och går in i saker eftersom min förmåga att bedöma avstånd blir obefintlig. Tänk dig nu att jag går i skolan. I min klass går ett antal elever som ser bra utan glasögon men där går även två elever som är lätt närsynta, (Fatima och Kim), en elev som är översynt (Leo) och så jag som är astigmatisk och närsynt. För att jag ska kunna lära mig något och må bra måste jag ha glasögon med styrka och axlar anpassade efter hur just min syn fungerar. Om jag får Leos glasögon ser jag ännu sämre än utan några glasögon. Om jag får Fatimas glasögon ser jag aningen bättre än utan några glasögon alls men inte i närheten av så bra som Fatima eller några av de barn som inte behöver glasögon alls.

När vi pratar om anpassningar i skolan behöver vi inse att varken inkludering eller rättvisa kan bygga på att alla får exakt samma saker. Om jag, Kim, Fatima och Leo skulle få glasögon utformade med de andra elevernas syn i åtanke skulle vi få glasögon med fönsterglas. Då skulle förvisso alla i hela klassen kunna få likadana glasögon men det skulle bara gynna de med fullgod syn. Det skulle gynna de som behöver glasögonen minst.

För att kunna förse mig, Kim, Fatima och Leo med de glasögon just vi behöver behöver vi få göra en synundersökning hos en optiker, dvs någon som är proffs på att bedöma syn och prova ut glasögon med rätt styrka. Ingen skulle väl komma på tanken att någon som saknar kunskap om astigmatism, närsynthet och översynthet skulle avgöra vilka glasögon vi behöver? Inte skulle någon gå upp till distriktssköterskan eller husläkaren på vårdcentralen och be dem komma med ett utlåtande om vilka sorts glasögon vi behöver? De jobbar förvisso med hälsa och kroppen men mycket mer gemensamt än så har de inte med en optikers kompetens.

Hur kan det komma sig att de personer som avgör vad våra barn behöver i skolan är personer som saknar kompetens om olika funktionsnedsättningar? Hur kan en lärare som inte har kompetens om hypermobilitetssyndrom (HMS) avgöra vad en elev med HMS behöver för att orka gå i skolan? Eller en rektor som inte vet vad epilepsi är besluta om vad en elev med epilepsi behöver? Hur kan rektorer, tjänstemän och specialpedagoger som inte kan någonting om autism få avgöra vilka insatser en elev med autism behöver? Neuropsykiatriska funktionsvariationer är ett samlingsnamn men det finns inte en mall för alla autister eller alla med ADD för vi som har funktionsvariationer inom NPF är hela människor med olika lättheter och svårigheter. Vi kan inte alla få likadana glasögon.

För att kunna utforma en bra skolgång för alla elever behöver det finnas kompetens om hur alla elever fungerar. Massor av kompetens inom olika områden, med andra ord. Den 10:e juni anordnas ett rundabordssamtal i riksdagen av Barn i behov och Rädda barnen. Jag hoppas så innerligt på att det blir startskottet för en resa där hela skolsverige samlar krafter och lär sig massor om NPF specifikt men också om vad anpassningar egentligen är. En resa där eleverna själva, specialpedagoger, arbetsterapeuter, vårdnadshavare och lärare blir team och sätter Sverige på kartan som ett land med en utbildning anpassad för alla.

4 thoughts on “Är du närsynt? Här inkluderar vi så alla får glasögon med fönsterglas

Lämna gärna en kommentar.

