Hur mycket adminsitration förväntas den som bara klarar medicinsk rehabilitering klara under en utförsäkring?

Jag har lämnat sjukförsäkringen och är nu formellt en del av ALI. Då endast medicinsk rehabilitering bedöms rimlig betyder det att jag fortsätter som tidigare med den lilla detaljen att jag får en extra mängd administration att ägna mig åt. Aktivitetsrapporter hit, anmälningar dit och till råga på allt behöver A-kassan ett massivt underlag trots att det i slutändan är Försäkringskassan som ska betala ersättningen. Jag bad om tydlig och konkret information men någon sammanhållen sådan existerar inte utan det är lösa fragment alltihop och det hela genererar stress hos mig för jag förstår inte vad jag läser. Det här fick jag t ex från A-kassan:

Begripligt? Inte för mig. Jag har varit sjukskriven, föräldraledig utan föräldrapenning, deltidsföräldraledig med föräldrapenning, sjukskriven, jobbat deltid med förkortad arbetsdag som jag tog föräldrapenning för, sjukskriven igen osv sedan 2010. Jag har inte tidsaspekterna klara för mig för jag var för mentalt trött så det är stora minnesluckor. Min förmåga att gå igenom lönespecar och utbetalningar från FK är obefintlig, trots att de sitter i pärmar.

För att jag ska kunna genomföra den här administrationen måste jag lägga tid på att skapa mig en överblick som visuellt illustrerar processer och tid och dessutom en arbetsordning där varje moment är nedbrutet i punktform. Det är massor med jobb och kommer att ta ett tag även med hjälp av min partner men annars står jag utan ersättning, hur mycket jag än hellre skulle lägga den orken på sjukgymnastik eller att vara förälder till mitt barn. Det här är vansinne från början till slut men nu tänker jag att om jag lyckas göra det kanske det är någon mer som har intresse av att få se det stödverktyg jag tar fram till mig själv. Skulle det vara det? Om det blir tillräckligt bra tänkte jag lägga upp det här i bloggen, vad tros om det?

(Som en liten parantes så skrev jag i höstas att jag befarade att utförsäkringen skulle tvinga mig att avbryta den behandling som jag är ordinerad. I praktiken är det tyvärr det som händer för den här administrationen tar energi från sjukgymnastik och tippar utan tvekan aktivitetsbalansen. Dessutom blir det mindre utrymme till att läsa sådant jag behöver lära mig om mina olika ohälsoorsaker, obefintligt utrymme till medicinförändringar som egentligen behöver testas. Så jo, trots enbart medicinsk rehabilitering så behöver jag avstå vård pga utförsäkringen. Det är djupt problematiskt för sommaren är den tid på året då jag pga minskade infektioner har möjlighet att verkligen ägna mig åt sjukgymnastik.)

5 thoughts on “Hur mycket adminsitration förväntas den som bara klarar medicinsk rehabilitering klara under en utförsäkring?

  1. Suck! Känner igen mig allt för väl. Men du ska väl inte behöva plocka fram allt underlag.

    – Det du varit frånvarande från jobbet finns dokumenterat där och personal/löneavdeln borde kunna ta fram en sammanställning.

    – Det som du fått ersättning för från FK kan de ta fram sammanställningar över dock är det krångligt att nå rätt personer eftersom FK delar upp föräldrapenning, tillfällig flräldrapenning och sjukpenning på olika kontor. Min FKhandläggare hjälpte mej att bli uppringd av de olika kontoren. Det du behöver veta är hur lång period du behöver intyg över – men visst är det två år innan sjukskrivning? Förklara flr din handläggare så kanske hen kan hjälpa dej?!

    Kramar!!

    Like

    1. Tack vännen. Tyvärr är inte ens det möjligt eftersom min koncentrationsförmåga under telefonsamtal är så pass dålig de flesta dagar att jag måste sköta sånt här via mail. Som jag skrev till Ann så ska jag få hjälp att få en punktad lista av den person som var med mig men det är bara att inse att det här kommer att ta fruktansvärt på krafterna.

      Like

      1. Jag vet, det är helt sjukt mycket att administrera – återigen oigenomtänkta struktur och organisationsfrågor som tippar över på oss patienter – som tar tid och framförallt energi från det vi behöver lägga den på. Kanske vissa av de sakerna jag skrev går att ta vis mail också?
        Kram! Hör av dej då du behöver bollplank!

        Like

    1. Tack men det finns inga kuratorer att tillgå och att försöka sätta in någon ny person i hur jag fungerar (jag har väldigt lätt för vissa saker och väldigt svårt för andra och det är helt obegripligt för de flesta) och att sedan få personen att förstå vad själva utförsäkringen kräver och därefter rita upp den vägledning jag behöver är ett alldeles för stort projekt. Erfarenheten hittills är att nya personer bara innebär merarbete och jag har ingen möjlighet att ta en sån risk just nu. Den person som var med mig på mötet ska nu hjälpa mig att punkta upp vad som behöver göras och det är en hjälp en bit på vägen.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

