När byråkratin avbryter vårdepisoder

I januari ringde jag ortopedteknikern och bokade in en tid för att göra nya fotbäddar och prova ut nya inneskor. I samband med att jag bokade tiden ombads jag ringa ett nummer och lista mig/välja mottagningen (trots att jag redan är patient där) pga nytt avtal med landstinget. Jag gjorde som jag blev instruerad.

I februari var jag där och gjorde det som var planerat dvs det arbete som krävs för nya fotbäddar och skor. Vi bokade in en tid tre veckor senare för att hämta och justera de nya skorna och fotbäddarna. En vecka innan den inbokade tiden ringde någon från ortopedteknikern och sa att eftersom mottagningen byter avtal med landstinget så måste de invänta att min remiss hämtas upp i det nya avtalet och innan det är gjort får de inte lämna ut några skor eller fotbäddar. Eftersom jag så akut behövde nya fotbäddar så kom vi överens om att jag skulle komma på den avtalade tiden och få ut bara fotbäddarna men inte på remissen utan jag skulle få stå för hela kostnaden själv. Jag skulle också boka in en ny tid för att hämta skor och de fotbäddar som ingår i remissen.

För två veckor sedan var jag hos ortopedteknikern och köpte fotbäddarna utanför remissen men de kunde inte boka in mig på en ny tid förrän allt var klart med det nya avtalet. Det var ingenting jag kunde göra för att skynda på förloppet. De skulle återkomma så fort det nya avtalet var klart och boka in mig.

Igår ringde jag och frågade hur det gick och allt var mycket oklart, tydligen var nu mottagningen helt utan avtal och de hade ingen aning om hur lång tid det skulle ta. Jag förklarade läget för receptionisten. Att med de gamla och utslitna inneskorna så slits mina leder mycket, smärtan ökar och kroppen går in i ett dysfunktionellt rörelsemönster. Skor och fotbäddar som stabiliserar fotlederna och hela fötterna är nödvändigt för den sjukgymnastik som är en central del av min vårdplan. Jag förklarade också att när jag berättar om det här för andra personer i vården och för Försäkringskassan är risken stor att jag inte blir trodd för de flesta kan inte föreställa sig att vårdbyråkrati är så här absurt. Receptionisten tog det på allvar och jag blev uppringd av chefen, mottagningens VD, ett par timmar senare.

Det visade sig att jag visst kan göra något för att skynda på förloppet, nämligen vända mig till en annan mottagning som då ska sköta pappersexercisen och flytta över remissen. Det är ingen som vet om det ens kommer att bli något nytt avtal och absolut inte hur lång tid det kommer att ta. Chefen bad om ursäkt för att informationen till mig har brustit och jag fick tips på mottagningar att vända mig till. Chefen lät uppriktigt ledsen över situationen och skulle försöka hjälpa mig så gott det gick men hen kan inte ta bort den mängd merarbete och slitage det innebär för mig.

Fyra månader av helt onödig väntan plus att arbetet nu måste göras om. Jag vet inte hur snabbt jag kan få en tid hos en ny mottagning och jag måste alltså gå igenom samma moment igen med utprovning, eventuellt gjutning och sedan invänta leverans. Under tiden blir jag mer och mer fysiskt slut och sjukgymnastiken blir lidande.

Tack Stockholms läns landsting med leverantörer. Tack för att ni slösar så förbannat med min tid och ger mig ett samordningsarbete som jag egentligen inte orkar. Hur var det där med att organisera sig utifrån patientens väg genom vården? Hur går det med värdeskapande och icke värdeskapande vårdepisoder? Hur kan det vara acceptabelt att avbryta en vårdepisod mitt i och låta patienten börja om från början enbart pga byråkrati?

Uppdatering 2015-05-27: För två veckor sedan fick jag äntligen mina nya inneskor och ett par fotbäddar i handen. Det tog alltså fem månader och dessutom fick jag själv kontakta en handläggare hos landstinget för att få remissen flyttad. De nya fotbäddarna fungerar inte fullt så bra som de som den tidigare mottagningen gjorde men jag har inget utrymme över för att kontakta den nya mottagningen och försöka få dem justerade så fötterna, benen, SI-lederna, ländryggen, nacken och ena axeln värker onödigt mycket. Men det finns inget mer utrymme för ortopedteknikerstrul nu. För en vecka sedan fick jag ett brev som berättade att den tidigare mottagningen nu har tagits över av någon annan och att jag är välkommen att höra av mig för att boka en tid. Tack men nej tack.

Advertisements

3 thoughts on “När byråkratin avbryter vårdepisoder

  1. Helt stört, att alla avsäjer sig ansvar och inte ens tar på sig att ge rätt info. Verkligen onödigt och jag är ledsen att du drabbas så hårt av det. Skickar värme och styrka, har inte så mkt av det nu men jag har hört att det ökar med en miljon när det går via internet… 💗

    Like

    1. Tack Kajsa! Det är verkligen enormt frustrerande men nu har jag i alla fall fått remissen flyttad och snabbt fått en tid hos en ny ortopedtekniker men det är ju ändå helt vansinnigt att vårdbyråkrati kan fungera så här.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s