Designa för kris

Idag snubblade jag över det här och insåg att det här är ytterligare en sak jag vill jobba med. Det handlar om hur utformning av teknik kan spela stor roll för den i kris. Teknik som är designad utifrån föreställningen att den som ska använda produkten/tjänsten aldrig är någon som är sjuk, har en sjuk anhörig eller har varit med om något omskakande har många gånger under de senaste åren bidragit till att jag upplevt mig vara ännu mer avskärmad från omvärlden. Att bli sjuk och funktionsnedsatt utan att någon förstår vad det är som händer och utan svar från vården är som att leva i en parallell värld där vanliga liv fortsätter men tiden stannar och börjar följa en helt annan logik. Varje app, gränssnitt, frågeformulär, skattningsskala och möte med omvärlden som är utformat som om det som händer inte hände är det som får en överkomlig dag att raseras.

Det handlar om åter igen om målgruppsanpassning, eller bristen på det. Att den som är i kris inte kan svara på till synes enkla frågor. Om att inte göra det ännu svårare för den som redan har en övermäktig situation att hantera.

One thought on “Designa för kris

  1. Inadvertent Algorithmic Cruelty! Vilken otroligt bra text och insikt! Det här tycker jag är jätteviktigt att man pratar om!
    (Jag har en hudvårds Giveaway på min blogg om du vill vara med?)

    Like

Lämna gärna en kommentar.

