Appar för att kunna energiplanera och visualisera aktivitet och få ordning på livet?

Jag hade en intressant konversation alldeles nyss som handlade om appen Pocket Informant   som är en app för telefoner och surfplattor där kalendrar och att göra-listor kombineras på ett sätt som är ganska smart. Jag är inte kopplad till företaget och får inte betalt för att skriva om appen utan vill egentligen bara få möjlighet att utveckla saken lite mer än vad min tumme orkar skriva på Instagram.

IMG_9262 IMG_9304IMG_9145

Ovanför ser du tre exempelbilder, klicka på dem så blir de större. De två första är en vy där alla uppgifter som ska göras och alla händelser (saker inskrivna i någon kalender) visas som en lista. Den tredje bilden med färgfält är en vy som kan användas för att rent visuellt klargöra hur tiden är fördelad. Uppgifter dyker upp där om jag anger en tid för när de ska ske. Jag använder många färgkodningar vilket kan ge ett väldigt plottrigt intryck. Det funkar för mig eftersom det är jag som har bestämt vad färgerna symboliserar, jag skulle inte orka sätta mig in i någon annans färgkodning. Att vila vid kl 13.30 är lila betyder t ex att det är något som ger återhämtning, de aktiviteter som är rosa handlar om egenvård på något sätt. Vissa saker, som att laga mat, har en slags blek vinröd färg som symboliserar att den kommer från min och min partners gemensamma kalender, det är alltså inte jag som nödvändigtvis ska göra det utan det fanns inlagt för att tydliggöra att det skulle ske just då.

Fördelen med att ha en app som på ett tydligt sätt synliggör ALLA saker jag har tänkt göra under en dag är att det går mycket lättare att energiplanera. När den fysiska orken är så begränsad som den är just nu (varenda aktivitet som kräver någon slags sitta eller stå behöver in i kalkylen, plus mentalt ansträngande saker också) är det nödvändigt för mig att få en överblick över vad den totala belastningen ser ut att bli under dagen och direkt på morgonen stryka eller skjuta upp saker. Appen visualiserar dessutom prioriteringar, vilka kommande saker som är beroende av att jag gör den planerade aktiviteten och ger en bild av hur balanserad jag är i termer av att om alla aktiviteter jag gör under en dag handlar om mitt barn och min egen vårdadministration så ger det en hint om att jag snart kommer att bli frustrerad och tappa tålamodet om jag inte ändrar på något (i det här inlägget om aktivitetsbalans finns det närmare beskrivet). Det är också skönt att få en överblick över allt som finns i alla mina synkade kalendrar (min privata, min jobbkalender, min partners, vår gemensamma osv) samtidigt som jag ser alla aktiviteter jag behöver göra för det ger mig koll på läget framåt. Jag gillar förvisso att testa appar och jag älskar att testa teorier och metoder i allmänhet men projektet Familj med sjukdomar och funktionsnedsättningar ter sig ibland som något bortom all kontroll så att ha hittat något sätt som funkar är en lättnad. (Att projektleda sin egen och sitt barns vård är på vissa sätt mycket svårare än att projektleda ett IT-projekt, intressant nog.)

Människor fungerar olika och jag vet att jag tänker lättare när jag får färgkoda saker och på senare tid har jag försökt använda bilder mer och mer och därför är det bra med en app som stödjer färgkodning och användning av ikoner. Senaste veckan har jag läst lite om GTD och börjat använda den funktionaliteten i appen vilket underlättar livet mer än vad jag hade väntat mig. Särskilt att ange kontext (“på apoteket”, “vid datorn”) för att snabbt kunna söka fram alla kommande uppgifter som ska utföras på apoteket när jag står där, eller allt som ska göras vid datorn en dag när jag är sängliggande men hjärnan är okej så att jag kan använda laptopen har visat sig vara en vinst.

En jättestor nackdel med Pocket Informant är att det var knöligt att komma igång med den och jag upplevde den som lite rörig i början. Vissa delar med synkningen begriper jag mig fortfarande inte på (och jag har köpt till tjänsten informant sync så att den ska synka mellan telefonen och paddan) och jag håller på att utforska filter och annan funktionalitet än så länge.

Har du som läser tips på andra bra appar för personer med dåligt minne och stort behov av att kunna energiplanera?

Här finns en annan recension av Pocket Informant hos M com i Underbar.

2 thoughts on “Appar för att kunna energiplanera och visualisera aktivitet och få ordning på livet?

Lämna gärna en kommentar.

