När femåringar inte kan gå till fotbollsträningen

Det här skulle ha varit dagboksanteckningar men jag tänker publicera det därför att jag mår så illa. Jag skriver sällan om rasism i den här bloggen för att det finns så många andra som skriver så mycket bättre om det (t ex Amrahamra) men nu tänker jag göra det.

Jag mår illa för att människor i min omgivning inte kan låta sina femåringar gå till fotbollsträningen idag eftersom hotbilden är för stark. Samma föräldrar har ont i magen när de lämnar barnen på förskolan varje morgon och frågar sig själva om de kommer att hämta barnen som vanligt på eftermiddagen eller om något kommer att ha hänt. Samma föräldrar som hittills inte har velat ge efter för rädslan börjar allvarligt att överväga att inte låta sina barn gå ut eftersom hotbilden är för stor. Hotbilden mot judiska femåringar.

Tyvärr har jag inget vettigt att säga mer än att det ger mig en dystopisk framtidsbild. Jag vet, vi kan organisera oss och förändra något. Det gör mig så fruktansvärt förtvivlad att jag inte kan vara mer politiskt aktiv än den lilla smula jag bidrar med idag och en isande kyla drar igenom mig när jag tänker på mitt barns framtid och den värld hen ska växa upp i. Många organiserar sig redan och jobbar häcken av sig för att göra världen bättre och jag hoppas så innerligt att vändningen ska komma snart.

Lämna gärna en kommentar.

