Det är inte bara att avbryta den för höga aktivitetsnivån och allt återgår till hur det var innan

Livets bilder skriver om belastningskänslighet och lyckas fånga ett fenomen som jag har försökt formulera och förklara i drygt tre år men inte lyckats med. Hon skriver

Att gå över gränsen för vad jag klarar av ger inte bara ett tillfälligt obehag utan är något som kan ge besvär väldigt länge eftersom min återhämtningsförmåga är så dålig. För att komma tillbaka efter att ha överskridit gränsen behöver jag tillfälligt backa till ett läge där aktivitetsnivån ger rum åt återhämtning – först då kan jag sakta jobba mig uppåt igen. Det är alltså inte bara att avbryta den för höga aktivitetsnivån och allt återgår till det normala genast.

Det här är av någon anledning fruktansvärt svårt för mig att förklara och för vårdpersonal att förstå. I värsta fall tolkas det som fobier (t ex rörelsefobi som jag skrev om under ACT) eller möts av ilska och frustration och i bästa fall möts det med tystnad eller osynliggörande. Eftersom jag vet att jag kommer behöva fortsätta att förklara det här för varenda vårdkontakt under många år framöver jobbar jag på att hitta ett sätt att nå fram. Just nu experimenterar jag med bilder och om jag lyckas hitta ett tillräckligt bra sätt att illustrera fenomenet på så kommer det ett eget inlägg om det så småning om. Tills vidare rekommenderar jag starkt att läsa det ovan citerade inlägget för jag tror att det kan bidra till en bättre förståelse av svårigheten med att leva med belastningskänslighet och varför det ofta blir så fel i vården.

2 thoughts on “Det är inte bara att avbryta den för höga aktivitetsnivån och allt återgår till hur det var innan

Lämna gärna en kommentar.

