Reaktiv eller proaktiv? Släpp in projektledaren tidigt i processen

2015/01/img_0014.png

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om hur det är att vara projektledare i sin egen vårdsituation. Det är som att driva ett företag. Det är miljontals saker att hålla reda på och försöka få att samverka så att alla insatser ska dra åt samma håll och inte motarbeta varandra.

2015/01/img_0324.jpg

Det här är jag där jag står mitt i vardagskaoset. Pilarna är alla saker som händer som jag måste reagera på. Ett telefonsamtal på morgonen som meddelar att läkaren jag skulle träffa idag är sjuk så hur ska vi lösa receptförnyelse nu? Försäkringskassan som mailar om att mina sjukpenningdagar snart är slut hur går det egentligen med rehabiliteringen? Kanske ska jag söka mig till den nyöppnade smärtmottagningen för där har de särskilda team? Nehej, det har jag provat redan. En samtal om en remiss som har skickats tillbaks till den remisskrivande läkaren eftersom jag visst inte var rätt målgrupp och nu har remissen skickats till en ny mottagning men hoppsan har de redan sagt nej till att ta emot mig en gång tidigare? Hur går det med rehabträningen varför får den inte högsta prioritet här kommer lite fler övningar jaha du klarar inte av att återhämta dig från de du har?

2015/01/img_0016.png

Jag försöker fånga alla pilarna som kommer farande. Jag skaffar mig fler armar och sträcker, bänder och vrider så långt det går. Jag är reaktiv.

2015/01/img_0017.png

Ändå blir det inte bra. Det blir mest kaos och många åtgärder som motarbetar varandra.

2015/01/img_0020.png

Om jag i stället bjuds in till dialog tidigt i processen får jag en chans att tillsammans med alla inblandade parter strategiskt driva fram vård- och rehabiliteringsinsatser.

2015/01/img_0018.png

Jag är fortfarande projektledare och det ligger på mig att samordna allting men jag får i alla fall en chans att göra det bra.

2015/01/img_0019.png

Att släppas in tidigt i processen betyder att tillsammans enas om nuläge, problem, behov och målbild först. Sedan titta på lösningar och göra en strategisk plan. Då blir jag proaktiv och vård- och rehabiliteringsinsatser kan gynna varandra och jag kan göra mitt jobb som projektledare.

Jag testar en ny app och behövde något att testa på och då kom de här bilderna. Appen heter Educreations Interactive Whiteboard och är en digital whiteboard.

Lämna gärna en kommentar.

