Jag sörjer inte min funktionsuppsättning

Jag är inte ledsen över att vi fungerar som vi gör i min familj. Det är ingen katastrof att inte vara bra på att sitta upp länge eller inte orka med stimulansintensiva miljöer. Däremot sörjer jag hur vi behandlas av det samhälle vi lever i. Att vi utestängs från vård och utbildning t ex. Visst blir jag ledsen när min ork tar slut för att jag behövde sitta i möte i två timmar trots att min kropp inte kan sitta upp så länge, för det är inte ett dugg roligt att ligga med smärta, adrenalinruscher, feber och bultande huvudvärk och skaka i sängen samtidigt som känseln börjar försvinna från vissa delar av kroppen. Men att jag mår så – att jag blir så sjuk – är inte en naturgiven nödvändighet av mitt sätt att fungera utan en konsekvens av ett ableistiskt samhälle. Ett samhälle där jag måste sitta i otaliga möten och slåss för just min familjs vård, omsorg och utbildning.

Jag sörjer att det samhälle jag lever i verkar se det som något rimligt och nästan självklart att personer med en normavvikande funktionalitet får finna sig i att må dåligt på olika sätt. Att vården ofta inte ser skillnad på ett sätt att fungera och den ohälsa som funkofoba strukturer leder till.

Jag föreställer mig en värld där skolgång och utbildning kan se ut på många olika sätt, där det är helt rimligt att ligga ner på offentliga platser (tänk dig bussar med säten som går att fälla bak ryggstödet på) och där människor blir tillfrågade om de vill veta vad som är i paketet innan de öppnar när de får födelsedagspresenter. En värld där det finns många tysta och lugna platser, där ingen människa någonsin behöver välja mellan att pressa sig igenom en kontraproduktiv gruppbehandling eller att inte få någon vård alls och där det är självklart att alla vårdnadshavare får en veckoplanering med vad som ska hända i skolan i förväg för att förbereda eleven och inte bara veckobrev med rapporter om vad som hände förra veckan. Är det så svårt att föreställa sig?

Lämna gärna en kommentar.

