Alla är fuskare eller vad gör en långtidssjukskriven hela dagarna?

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/ead/66177821/files/2015/01/img_0010.png

Sen det blev klart att det blir ett nytt riksdagsval i vår har diskussioner om utförsäkringar åter börjat dyka upp i mitt flöde och jag blir lika heligt förbannad som jag har blivit tidigare. Jag upplever att många åsikter och argument som luftas är väldigt oinsatta och bygger på tesen om att alla som är sjuka får den vård de behöver, att många som är sjukskrivna fuskar och att utförsäkringen är en välbehövlig spark i baken för alla som har “fastnat i sin sjukskrivningsidentitet”.

För att ge perspektiv visar jag bilden här ovan. Den föreställer aktiviteter som ingår i min vardag som har som syfte att jag ska må bättre och kunna öka min aktivitetsförmåga. Det är alltså inte en heltäckande bild från mitt liv utan enbart saker jag gör som handlar om min hälsa och aktivitetsförmåga. Färgerna illustrerar vad som kostar energi och vad som fyller på energikontot. De rosa och röda bubblorna kostar mycket energi och är aktiviteter som ofta görs varje dag eller flera dagar i veckan. De gula bubblorna kostar också ork men är mindre stressande därför att de handlar om saker jag har mycket lättare för att göra dvs det är aktiviteter som präglas av långsiktighet, strategiformuleringar och analyserande. Det gröna är de aktiviteter som fyller på energikontot. Den där mörklila bubblan då? Att ha förkylningar, influensor och liknande är egentligen inte aktiviteter i bemärkelsen saker jag gör men jag ritade den bubblan därför att det styr så mycket av energiplaneringen (jag ritade den här bilden för att ha ett sätt att illustrera min situation för nya vårdkontakter och kommande utförsäkring).

Sanningen är att den ekvation jag har att förhålla mig till inte går ihop. Att organisera tillvaron så att jag ska få den återhämtning jag behöver är svårt av många anledningar, en av dem är för att vården – som den fungerar idag – kostar för mycket ork eftersom den ställer krav på att jag ska vara normfungerande och bara ha en sjukdom/funktionsnedsättning i taget.

Att vara sjukskriven handlar inte bara om att vara för sjuk för att kunna jobba utan också om att vara för sjuk för att få livet att gå ihop. Det är en heltidssysselsättning att hålla i all samordning, vård och egenvård och i stället för att pressa människor genom krävande utförsäkringar vore det mer konstruktivt att förändra vården.

9 thoughts on “Alla är fuskare eller vad gör en långtidssjukskriven hela dagarna?

  1. Huvudet på spiken!!! Mycket bra text och bild! Samtidigt som den är överväldigande så vet jag ju att varje bubbla i sig är en mastodont – bara in och utsättning av medicin kan ju ta all handlingskraft från resten av bubblorna – och så är det med dem alla!

    Kram

    Like

    1. När jag hade publicerat det här inlägget insåg jag att det saknas några bubblor, som att tejpa om de leder som ska tejpas var 5:e dag och andra småsaker, saker som har blivit lika självklart som att borsta tänderna så jag tänker inte på att det också kostar ork för det ska ju bara göras. Bilden skrämmer mig lite för det blev så uppenbart hur mycket det är som måste göras för att bara förhindra att jag blir sämre men samtidigt är det precis den effekten jag ville åt, för då kanske de jag möter i vården mm har en bättre chans att förstå vilken svårlöst ekvation det är. Kram!

      Like

  2. Folk som själva aldrig varit sjukskrivna, eller har någon eller flera när kära som är det eller har varit det, vet sällan vad de talar om. Att bli utförsäkrad är verkligen inte en välbehövlig spark i baken för att komma vidare för många utförsäkras långt innan de är redo och har ork att närma sig arbetslivet igen. Bara vetskapen om att man är på väg att bli utförsäkrad leder till en massa stress, oro, ångest och förlust av energi som kunde använts till vettigare saker. Dessutom är det ju ingen som är sjuk och/eller har funktionsnedsättning av lathet och bekvämlighet heller, även om somliga lever med den vanföreställningen.

    Like

    1. Ja, tyvärr är det många som har åsikter om utförsäkringarna som över huvud taget inte förstår hur de går till och vad det innebär (som kuriosa, min partner gick förbi Moderaternas valstuga i centrala Stockholm inför valet och berättade om vår situation och att min kommande utförsäkring riskerar att göra mig mycket sjukare mm. Personerna som jobbade i valstugan såg tydligen uppriktigt förskräckta ut och hade med största sannolikhet ingen aning om att det var så det fungerade. Så representanter från det parti som driver utförsäkringarna hårdast vet inte vad det innebär i praktiken). Jag vet inte vad mer som kan göras än att fortsätta berätta om vad det är som händer men det är samtidigt så vansinnigt att den som är sjuk och inte orkar ska tvingas orka föra så många extra kamper hela tiden.

      Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

