Belysningskampen

Jag är ljuskänslig. Inget ovanligt men ganska besvärligt. Jag avskyr taklampor eftersom mina ögon (och ansiktsmusklerna) sällan kan slappna av i ett rum med taklampor tända vilket gör mig fruktansvärt trött och ger mig huvudvärk. Ljuset från taklampor och andra lampor som är obehagliga blir värre när det är mörkt ute, kontrasten blir så stor att mina ögon inte kan anpassa sig. För att göra det roligare så är jag kort så jag får ofta titta upp på människor jag pratar med och få förhörsbelysningen (taklampor) rakt i ögongen. Nyligen har jag dessutom insett att jag har kanske har lite synestesi, dvs min syn och hörsel är sammankopplad. Jag trodde att det var så för alla men har insett att det inte är så. Jag kan inte höra ett ljud utan att se en färg och när min ljudkänslighet och mentala trötthet slår till och alla ljud flyter ihop och jag inte kan sortera blir allt jag ser gult och brunt. Som om någon la ett smutsgult filter framför ögongen på mig, eller som om jag var i en bastu. Eftersom upplevelsen av att en våg av mental trötthet plötsligt sköljer över mig (ibland helt utan förvarning)  är obehaglig så förknippar jag inte de sinnesintryck som följer med något särskilt vilsamt eller trevligt. Alltså, att inte kunna sortera ljuden och därefter får det konstiga gula filtret framför ögonen.

Men nu är det höst och belysningen behöver förbättras hemma för tänt måste vi ha det om vi ska veta vad som är natt och vad som är dag. Det är en något besvärlig fråga i det här hushållet  men vi jobbar på med att öka mängden punktbelysning för att det ska bli lite bättre. Nu har jag äntligen hittat en taklampa som jag tror kan fungera i vardagsrummet. Synd att den kostar 11 000 kronor bara.

Lämna gärna en kommentar.

