Forts om Anna Odell och underordning i vården

Eftersom det är en del trafik till mitt inlägg om Anna Odell och underordning i vården tänker jag droppa en av mina reflektioner när jag såg Skandal. När den läkare som hade tagit emot Odell (Margareta Sidén) säger att efter den händelsen har hon haft svårt att lita på patienter och kommer på sig själv med att undra om patienter fejkar eller om det är på riktigt. Med all respekt för att det förmodligen är oerhört påfrestande att ha hamnat i den situationen som läkare så vill jag tillägga: hur tror Sidén att det är för patienter som upprepat får sin berättelse och upplevelse tillintetgjord? För många patienter är det vardagsmat att ifrågasätta vad som egentligen händer och vem som talar sanning. Och nej, det handlar inte bara om patienter med vanförställningar utan har t ex hänt mig på en smärtrehabiliteringsmottagning (som tur var hade jag haft min man med under besöket som intygade att läkaren faktiskt hade sagt det jag mindes just den gången).

Uppdatering 2014-09-21: Exempel på vad det kan innebära att vara patient och uppleva hur det är att försöka lita på personalen finns i nästa inlägg.

6 thoughts on “Forts om Anna Odell och underordning i vården

  1. Efter att själv blivit en del av denna vård kan jag bara konstatera att osynligörandet av den fysiska patienten är stort. Istället är det en schablonbild utifrån statistik, lättaste utvägen och fördomar. Oftast blir jag lyssnad på, men när jag sen får återberättat för mig av läkaren hur hen tolkat mig och samtalet är det oftast fel. Det bygger då på en vanlig patientmodell, dvs att en kvinna 30+ borde ha den här typen av besvär och tankar. Att det inte alls stämmer gör mig fruktansvärt trött och osynlig, och jag litar inte på att jag får rätt hjälp och behandling.
    Jag kan inte tycka synd om den läkaren, lika lite som jag vill att polisen ska tveka om den våldtagna talar sanning. .. Det är enkelt: förutsätt alltid att människan framför dig talar från sitt hjärta. Hjälp hen!
    Tack för dina tankar och ord Jonna.

    Like

    1. Det är intressant att du nämner det här med schablonbild och statistik. I den litteratur jag har läst om personcentrerad vård så nämns bl a att läkarytket och medicinen har vuxit fram ur en reduktionistisk tradition och just därför också varit väldigt framgångsrikt. Genom att isolera ett hjärta och vad som händer vid vissa åkommor har läkekonsten utvecklats och på vissa sätt blivit väldigt framgångsrik. Problemet är förstås att i praktiken blir det knepigt därför att ingen människa kan isoleras till att bara vara ett organ utan i mötet mellan patient och läkare behöver patienten ses som hel människa (jag vet inte hur mycket du vet om personcentrerad vård men det här är en av grundtankarna). Vad jag försöker komma till är att det kanske är så att det sättet läkare utbildas på, hur de lär sig diagnostisering och alla andra färdigheter som ingår i yrket kanske tyvärr leder till schablonbilder som ökar risken för att fördomar får utrymme? Jag vet inte, kanske svamlar jag bara men jag har själv varit med om att symtom som inte passar in i aktuell diagnos ignoreras i stället för att ses som intressanta fynd som borde väcka nyfikenhet.

      De bra stunderna försöker jag förstå varför vården är som den är men vi har ingen skyldighet att tycka synd om de som behandlar oss illa.

      Like

      1. Det är ganska precis så som du beskriver, samt att det även gäller sjuksköterskor. Jag är själv sjuksköterska och får nu uppleva vården som patient, som tur är har jag inga höga förväntningar på respekt från vårdpersonal då jag själv sett hur kollegor beter sig. Men vägen till hjälp och tillfrisknande känns lång, ibland helt omöjlig… Psykiatrin är en plats som gör mig sjukare, inte friskare.

        Like

Lämna gärna en kommentar.

