Delad föräldraledighet på vems villkor?

Ni som är kroniskt sjuka och/eller funktionsnedsatta, hur ser ni på diskussionerna om individualiserad föräldraförsäkring? Skulle ni pga ohälsa/funktionsnedsättning kunna vara föräldralediga? Vad tänker ni när ni läser eller hör påståenden som “alla kan dela lika”?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv tar illa vid mig av just sådana påståenden och undrar om jag är ensam om det. Varje gång jag ser sådana uttalanden undrar jag om avsändaren faktiskt inte vet att ohälsa och funktionsnedsättning verkligen kan göra föräldraledighet svårt eller om avsändaren helt enkelt inte bryr sig. Oavsett orsak vill jag gärna höra från er andra sjuka/funkisar hur ni tänker. (Det här är verkligen ingen lätt fråga att ta upp men jag behöver få veta om jag är den enda som reagerar.)

Om du vill svara men inte i kommentarsfältet så nås jag på patientperspektiv@gmail.com..

Lämna gärna en kommentar.

