Anna Odell och underordning i vården

Jag såg precis första avsnittet av Skandal, en dokumentär om Anna Odells verk Okänd kvinna (finns här på SVT play). Jag har många tankar som jag inte orkar formulera just nu eftersom jag fortfarande är riktigt slut efter att ha testat en medicin som gav oväntat häftiga biverkningar men jag rekommenderar den.

En av författarna i boken Personcentrering i hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik menar att som patienter i vården är vi underordnade på tre sätt: hierarkiskt, existentiellt och kognitivt. Hierarkisk underordning är precis vad det låter som, läkaren är högst i hierarkin och patienter är lägst. Den existentiella underordningen handlar om att vi söker oss till vården för att vi inte mår bra, vår existens är hotad. Den tredje formen av underordning, den kognitiva, handlar om att som patienter vet och kan vi oftast mycket mindre om medicin, vårdvetenskap, psykolog mm än personalen. I praktiken kan de här tre underordningsformerna förstås samverka, t ex även om du som patient vid något tillfälle kan mer än den du möter i vården om ditt hälsotillstånd (du är kunskapsmässigt överordnad) så är det inte säkert att dina kunskaper lyssnas på pga av den hierarkiska underordningen.

Jag tänker att det är väldigt relevant att ha de här tre formerna av underordning i bakhuvudet när vi ser dokumentären om Okänd kvinna, Odells syfte med verket var att undersöka vem som får rätten att definiera sanningen vilket är en fråga om makt och underordning. Vad tänker du som har sett dokumentären?

Uppdatering2014-09-20: En fortsättning på det här inlägget finns här.

3 thoughts on “Anna Odell och underordning i vården

  1. Det jag främst tänkte på när jag så dokumentären var vilken djupt obehaglig person Eberhard verkar vara. Förstår inte hur någon med den inställningen och vad jag tycker verkar vara en allmänt dålig människo syn får jobba på psykiatrin. Överläkare dessutom. Om jag skulle mött en öäkare som honom skulle jag blivit helt knäckt och antagligen fått en ännu sämra bild av psykiatrin än den jag redan har. Blir mörkrädd när jag hör honom. Burr.. En annan tanke är att om nu hennes konstprojekt tog SÅ mycket resurser och tid så sätter väl det också fingret på hur illa det är med psykvården. Om en incident kan “förstöra” så mycket liksom. Dessutom, de som tyckte att det Odell gjorde var bra var ju patienter men personal och andra tyckte det var dåligt. Tycker det ringar in underordning rätt bra. Personalen är ju inte där för att de ska kännas bra för dom, de ska ju vara där för patienterna.

    Like

    1. Eberhard verkar fruktansvärt obehaglig och jag blev lite ställd när jag såg programmet och han ändå med en bra tids distans uttalar sig som han gör. Respekten för patienten som människa lyser med sin frånvaro i det han säger i programmet.

      Jag tänkte också på att patienter och representaten från SKL hade en helt annan inställning än vårdpersonalen och trots att jag blir mördkrädd av Eberhard och irriterad av Sidéns reaktion så är det ändå hoppfullt att SKL-representaten påpekar att Odell synliggjorde en brist. Som du säger, underordningen ringas ju in och det var väl Odells syfte.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

