Vit medelklass

En sak som skaver varje gång jag publicerar ett nytt inlägg i läkningsskolan är att även om jag får uppleva mycket underordning i kontakten med vården och som funktionsnedsatt, icke arbetsför i samhället i stort så andas inäggen vissa privilegier. Hur hade det varit om jag var rasifierad eller arbetat i hemtjänsten i stället för vit med ett medelklassyrke? Vad hade hänt om inte min vita medelklassman hade kunnat följa med på läkarbesök och ryta ifrån när läkaren var nedlåtande? Hade jag blivit heltidssjukskriven igen? Hade jag någonsin fått diagnoserna hypermobilitetssyndrom och POTS eller hade jag lämnats ännu mer åt mitt öde? Hade det blivit någon aktivitetsbalans då?

För övrigt skriver Judith Kiros en träffsäker skildring av rasism här.

Lämna gärna en kommentar.

