Läkning från utmattningssyndrom del 3: Anpassa hemmet

Det här är det tredje inlägget i en serie som ursprungligen skrevs när jag trodde att jag hade ett utmattningssyndrom. I dagsläget verkar det snarare röra sig om sjukdomen ME/CFS och de strategier som tas upp gör mig inte frisk, däremot förhindrar de att sjukdomen blir värre och gör att jag ändå kan leva ett gott liv. Samtliga inlägg finns under etiketten läkningsskolan.

I del tre tänker jag ta upp någonting som hjälper mig men som jag aldrig har sett eller hört vården ta upp, nämligen att anpassa mitt hem. Hur gör jag för att få mitt hem att bättre möta de behov som min utmattning skapar? Det kan tyckas märkligt att gå så långt som att anpassa sitt hem efter något som förhoppningsvis ska gå över men faktum är att det kan ta flera år att läka från ett svårare utmattningssyndrom. Den dagen jag kan säga att jag är helt frisk från min utmattning vill jag för allt i världen inte bli sjuk igen och då behöver jag acceptera att jag har vissa behov som behöver bli mötta. Jag har delat in det här inlägget i tre delar, anpassning efter mental trötthet, anpassning efter fysiska begränsningar och en avslutande del om hur jag får till anpassningarna när ingen ork finns till förändring.

Anpassning efter mental trötthet

Kortfattat går anpassningen ut på att spara på intrycken. Tidigare var vårt vardagsrum något jag och min partner ofta bråkade om eftersom jag blev så fruktansvärt slut av att vara där och då drog mig undan och inte ville umgås. Efter många om och men lyckades vi till slut förstå varandra och insåg att ett stort problem var att vi hade för många bokhyllor med blandat skräp i. Det blev för plottrigt och jag klarade inte av att sortera intrycken. På prov hängde jag vita lakan för innehållet i bokhyllorna och redan efter en dag märkte jag skillnad, det var inte lika jobbigt att sitta i soffan längre. Den permanenta lösningen blev sedan att ta bort en bokhylla och bara ha böcker i de två bokhyllor vi har idag. Vi ställde in en garderob och satte upp kökssåp, allt med vita luckor och diskreta handtag. Dold förvaring (förvaring i lådor och skåp) gör underverk för mig, likaså att ha tillräckligt mycket med förvaring. Vi skapade varsin arbetsplats med skrivbord (se mer om det nedan) där jag har mitt skrivbord i ett hörn för att minska intrycken runt om mig.

Jag hamnar lätt i en ond cirkel när jag inte kan städa så mycket (jag behöver spara på orken) och samtidigt har behov av ordning för att inte bli överstimulerad och hjärntrött. Lösningen är att ha många lådor och skåp så att det är lätt att lägga prylar någonstas där de inte syns. Alla våra lådor är tydligt märkta med innehållet och vi övar barnet på att plocka undan efter sig när hen har lekt klart. Anledningen till att det är bättre att ha flera små lådor än en stor är att det bli mindre letande. Att leta ökar min hjärntrötthet så vi försöker organisera hemmet så att det ska bli så lätt som möjligt att hålla ordning.

Eftersom jag är ljuskänslig har vi bytt ut lysrören i köket mot skenor med spottar från Ikea, det ger ett behagligare arbetsljus i köket. Vi har också många mindre lampor eftersom punktbelysning fungerar bättre än taklampor för mig. På ljusfronten skulle jag egentligen behöva mer hjälp för jag kan inte alltid säga vad det är som gör att vissa lampor fungerar bättre än andra men jag märker en tydlig skillnad.

Ljudkänsligheten hanterar jag genom att ha hörselkåpor och öronproppar placerade på många ställen i hemmet. Om en granne plötsligt börjar borra eller om mitt barn plötsligt får ett utbrott behöver jag hitta öronproppar/kåpor snabbt.

Anpassning för att spara på kroppen

Jag har som bekant ont pga hypermobilitetssyndrom vilket inte alla med utmattningssyndrom har. Samtidigt vet jag att många utmattade lider av värk av olika orsaker så jag tar med den här delen också.

Som jag skrev tidigare så leder letande till hjärntrötthet men även till ökad belastning på kroppen. Vi har därför allt husgeråd i köket organiserat efter hur ofta det används. Principen är att ju oftare jag ska använda någonting desto mer lättillgängligt ska det placeras. Det sparar onödigt krälande på golvet och klättrande på stolar. Samma sak gäller pärmar, kuvert och kontorsprylar. I samband med att vi satte in de tidigare nämnde skåpen ordnade vi också varsitt skrivbord där jag jobbar på att få till en så ergonomiskt bra arbetsplats som möjligt. Att betala räkningar, maila Försäkringskassan mm tar mycket på mina krafter så det behövs även om jag inte jobbar hemifrån med ett lönearbete.

För att spara på kroppen har vi en del prylar som förstås är beroende av att vi har plats och pengar att införskaffa dem. Diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare samt en robotdammsugare sparar på kroppen. För den som inte har ekonomisk möjlighet finns det tips att ta till som att aldrig torka disken utan låta den självtorka i ett diskställ, lägg alltid disken i blöt så att det blir mindre jobb mm. Nästa projekt är att montera en utfällbar pall i hallen. Stolen vi har stående där nu tar för mycket plats och jag behöver kunna sitta för att ta av och på skor.

Jag använder en hög badrumspall från Ikea för att sitta på när jag duschar. Samma pall får mitt barn stå på när hen ska tvätta händerna och hen använder den för att kliva i och ur badkaret så att jag inte ska lyfta henom. Över lag lyfter jag barnet så lite som möjligt utan hen får klättra själv medan jag passar så att hen inte ramlar. Hen får också klä på sig själv (jag hjälper henom med koncentrationen) för att jag inte ska slita så mycket på kroppen.

Hur orka anpassa när ingen ork finns?

Nu kommer vi till det som egentligen är det viktigaste, hur ska jag orka förändra och anpassa när ingen ork finns? För att lyckas genomföra förändringar trots alla begränsningar använder jag och min partner våra erfarenheter från att jobba med systemutveckling och processorientering, hur underligt det än låter.

Först och främst: Börja med att fokusera på behov, inte lösning. Det är så otroligt lätt att titta på möbler och hitta en snygg hylla och sedan anpassa beteendet efter hemmet men de lösningarna blir oftast inte tillräckligt bra. Vilka är dina behov? Har hushållets medlemmar olika behov? Är de motstridiga? Mitt behov var tydligt renare ytor och mindre intryck och det hade inte blivit mött om jag inte hade tänkt efter, då hade jag kanske i stället köpt en snygg ljusstake för att göra vardagsrummet trivsammare. Resultatet hade blivit ännu mer plotter.

Nästa steg är att vi använder oss av work-arounds, dvs tillfälliga lösningar, plåster och konstgjord andning. Genom att hänga lakan för bråtet i bokhyllorna frigjordes energi nog för att formulera behov och sedan diskutera lösning. Att först göra de lätta sakerna frigör energi nog att ta tag i det som är jobbigare. Ibland är de enkla sakerna tillfälliga, ibland blir de permanenta för att de visar sig vara bra nog. Vi har en ful förvaringspryl i hallen som var tänkt som en tillfällig lösning men som jag har accepterat som permanent, för den är bra nog.

Den sista delen handlar om att jobba iterativt och inkrementellt. Arbetet delas upp i små doser men organiseras så att vi kan dra nytta av åtgärden så tidigt som möjligt. Omorganisationen av vardagsrummet är långt ifrån klar men vi började med en etapp som har gjort tydlig skillnad, dvs kaoset är minskat och min hjärna belastas inte lika mycket. Vi har nu frigjort energi och drar nytta av resultatet innan vi är klara med hela den stora uppgiften att få i ordning vardagsrummet. När vi återupptar arbetet är nästa steg att bygga om soffan men tack vare den tydliga uppdelningen i iterationer kan vi pausa ett par veckor (månader?) och ändå ha fått ut något av ansträngningen. Om vi hade gjort allt som en enda uppgift hade vi antagligen levt i ett byggkaos med obeboeligt vardagsrum i flera månader, vilket hade dränerat oss.

Sammanfattningsvis så handlar anpassning av hemmet om att minska intrycken och minska belastningen på kroppen. Vi är långt ifrån klara med alla förändringar som jag vill ha gjorda men vi jobbar på med sak i taget och organiserar arbetet på ett sätt så att vi snabbt får nytta av förändringen.

5 thoughts on “Läkning från utmattningssyndrom del 3: Anpassa hemmet

  1. Toppenbra tips på sätt att tänka som jag ska försöka ta med mig nu när jag ska plugga och jobba. Brukar vara bra på att planera men ibland blir allt bara för mycket och jag fastnar.

    Like

Lämna gärna en kommentar.

