Utmattningssyndrom – en läkningsskola

För några år sedan skrev jag ett antal texter om hur jag läker från mitt utmattningssyndrom. I dagsläget verkar det inte vara ett utmattningssyndrom utan sjukdomen ME/CFS och jag har därför velat kring om jag ska behålla texterna eller inte. Efter lite fundering har jag kommit fram till att även om de strategier som texterna tog upp inte gjorde mig frisk så är de fortfarande användbara för att förhindra att symtomen blir värre och för att ändå lyckas leva ett bra liv.  Texterna återfinns alla under taggen läkningsskolan men ska alltså inte ses som något som nödvändigtvis läker och botar utan handlar för min del mer om lindring.

Texterna handlar om mina erfarenheter och jag vill betona att jag har ingen utbildning i området utan är en vetgirig patient. Det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig och vissa saker är speciella eftersom jag är multisjuk och bl a har ett hypermobilitetssyndrom (eller EDS) samt ADHD också. Med det sagt så välkomnar jag dig snart till första inlägget som handlar om återhämtning där vi ska prata om sympatiska och parasympatiska nervsystemet och hur du börjar fylla på med ork efter många år av att bara ta ork.

Del 1 : Återhämtning hittar du här

Lämna gärna en kommentar.

