Läkning från utmattningssyndrom del 1: Återhämtning

Det här är det första inlägget i en serie som ursprunligen skrevs när jag trodde att jag hade ett utmattningssyndrom. I dagsläget verkar det snarare röra sig om sjukdomen ME/CFS och de strategier som tas upp gör mig inte frisk, däremot förhindrar de att sjukdomen blir värre och gör att jag ändå kan leva ett gott liv. Samtliga inlägg finns under etiketten läkningsskolan.

Återhämtning, förmodligen den viktigaste punkten. Vad som ger oss återhämtning är olika för olika individer och det kan också vara så att det som gav återhämtning tidigare inte fungerar längre. För att förstå hur stress och återhämtning fungerar i kroppen kan det vara bra att veta lite om det sympatiska respektive parasympatiska nervsystemet. Vårdguiden har en bra sammanfattning där du bl a kan läsa:

“Det sympatiska nervsystemet påverkar de flesta av kroppens inre organ. Det aktiveras när kroppens krafter behöver mobiliseras, till exempel i stressituationer eller när man känner sig rädd. Det gör att kroppen bättre kan hantera sådana påfrestningar. Impulser i det sympatiska nervsystemet stimulerar även binjuremärgen, vilket leder till att stresshormonerna adrenalin och noradrenalin går ut i blodet.”

“Det parasympatiska nervsystemet är alltså mest aktivt vid vila och i lugna situationer då kroppens reserver byggs upp. Det hjälper också till att minska effekten av det sympatiska nervsystemet.”

För att läka från långvarig stress behöver vi aktivera det parasympatiska nervsystemet men för den som är utmattad kan det vara svårt. Malin på Livets bilder har skrivit ett intressant inlägg om återhämtning där hon skiljer på vad som är återhämtning och vad som är glädjegivande aktiviteter. Många människor upplever att de mår bättre av skogspromenader, pyssel och handarbete och om du är en av dem ska du förstås ägna dig åt det. Men, var ärlig mot dig själv. Ger det ro och glädje eller återhämtning? Vi är olika som individer och om du dessutom har fler sjukdomar eller funktionsnedsättningar kommer det antagligen också att påverka vad som ger dig återhämtning (jag får t ex fruktansvärt ont av skogspromenader pga min överrörlighet). För mig har det varit svårt att acceptera att det som jag tidigare upplevde som återhämtning inte alls fungerar längre. Att lyssna på en talbok (eller kunna läsa en roman i de bättre perioderna) är för all del givande och bidrar till livsglädje och det är förstås positivt, däremot är det inte återhämtning för mig just nu. Det är intryck som ska bearbetas och det har varit den springande punkten för mig. För att verkligen ge mig själv återhämtning har jag behövt minimera intrycken så att hjärnan får en chans att bearbeta alla intryck som vardagen ger. För mig har lösningen varit meditation och kropsscanning.

För att inte skapa prestationskrav och mer smärta av meditationen har jag släppt alla idéer om att sitta upp. Jag somnar ändå aldrig dagtid så för mig är det inget problem att lägga mig i sängen och meditera, tvärt om använder jag kuddar för att ge kroppen avlastning och kedjetäcke för att slappna av så mycket som möjligt. I perioder ligger jag på spikmatta och mediterar för att släppa på spänningarna i nacken men i perioder då jag är riktigt dålig smärtmässigt ger spikmattan motsatt effekt och det verkar vara så det är generellt – vissa slappnar av på spikmattor medan andra bara blir mer spända och det kan ändra sig över tid. Vad som fungerar för just dig kan bara du svara på. Jag använder mig av två appar till min telefon som hjälp för att meditera, Mindfulness och Mindfulness II. I den sistnämnda finns även stående och gående meditationer som jag inte har provat men som kanske kan vara ett bra sätt att öva avslappning även under mindre optimala omständigheter. En del bibliotek har böcker med meditations- och avslappningsövningar och CD-skivor med avslappningsinstruktioner.

För att ta reda på vad som får dig att slappna av behöver du antagligen prova några olika saker. Långsam promenad eller stilla vila? Meditation eller någon annan form av avslappningsövning? Sittande eller liggande? Tidigare brukade jag sitta i köket och titta på utsikten och dricka kaffe och det kunde verkligen ge mig lugn och ro. Just nu har jag för ont för att det ska vara återhämtande men jag längtar efter att komma till den punkten igen.

Vad ger dig återhämtning? Skriv gärna och berätta i kommentarsfältet, för jag är alltid intresserad av fler idéer.

Uppdatering 2015-04-12: Det här inlägget författades ursprungligen för några år sedan och sedan dess har min upplevelse av meditation ändrats. Meditation var bra för mig fram till en viss gräns, sen var det som att stressnivån snarare bibehölls än sänktes av att ligga och fokusera på min andning. Det är egentligen ett ämne för ett helt eget inlägg men jag vill mest poängtera att om du som läser det här upplever att du inte är hjälpt av meditation så är du varken ensam eller upplever fel. Vissa är hjälpta av mindfullnessövningar, andra får mer återhämtning av att lägga pussel eller göra något annat.

9 thoughts on “Läkning från utmattningssyndrom del 1: Återhämtning

  1. Bastubad tycker jag är avslappnande men bara om det är tyst och det är det nästintill aldrig i simhallens bastu. Varma bad är också fint men helst skulle jag vilja ha ett badkar stort nog att ligga och flyta i.

    Like

Lämna gärna en kommentar.

