Vem får tycka till om Pride?

Stockholm Pride pågår för fullt och idag var jag inne och lyssnade på två seminarier (bl a om könsneutralt föräldraskap, mycket bra) i Pride House. Jag skulle så gärna vilja vara med mer men dagens två seminarier tog mer ork än vad som var önskvärt så något mer pridande blir det inte för min del i år. Det känns tråkigt även om jag är glad för att jag kunde gå på något. Min plan från början var att gå på seminariet HBTQ OCH FUNKIS – BETYDELSEN AV SAMARBETE i morgon för jag funderar mycket på det och har tankar som jag inte riktigt vet vem jag ska diskutera med. Jag sa halvt ironiskt igår att jag nästa år ska ordna programpunkten Funktionsnedsatta Flator – Om internaliserat självhat och annat smått och gott och fick genast veta att om jag vill ha en punkt är det bara att ordna den. Underförstått: Gnäll inte utan gör i stället. (Det var INTE någon representant för Stockholm Pride som sa det här utan en slumpmässig person på twitter).

Jag vet sedan mina aktivistår hur mycket jobb det ofta ligger bakom att ha ett tält i parken eller ordna en programpunkt i huset och det är en arbetsinsats som vida överskrider vad jag har resurser till. Antagligen kommer jag inte ha de orkesmässiga resurserna på många år framöver, kanske aldrig någonsin igen. Under min tid som utställare i parken var reglerna att varje tält får ha max två tältansvariga och en tältansvarig måste finnas på plats under hela parkens öppettider. Med allt som tillkommer var det krävande insats att ordna tält, en insats som den myndighet jag representerade inte betalade mig någon särskilt saftig lön för men ändå använde i vissa sammanhang för att visa hur bra man var på jämlikhet. Men jag fick trots allt en liten betalning, många av de som jobbar för att det ska bli någon Pridefestival är volontärer som gör det helt gratis.

Med det sagt undrar jag ändå: Får vi som inte har möjlighet att bidra med programpunkter eller andra volontärinsatser inte ha uppfattningar om vad vi saknar? Får vi som pga sjukdomar och funktionsnedsättningar saknar resurser inte ha någon uppfattning om Pride?

Jag vill ge en stor eloge till alla som kämpar och sliter för att det ska bli någon pridefestival men också ge en påminnelse om att alla hbtq-personer inte har hälsomässiga resurser att ordna programpunkter. Den kommentar jag fick igår sved. Jag har spenderat ett antal år med att gratisarbeta för aktivismen och kört både min ekonomi och hälsa i botten. När jag valde att dra mig ur för att ohälsan började bli ett för stort problem försvann en stor del av mitt liv. Jag vill gärna bidra men så länge jag kämpar med att kunna tvätta håret mer än en gång i veckan under vinterhalvåret och att slåss som en dåre för att få vård så finns det ingen ork att mobilisera för att ordna programpunkter och jag tänker ta mig rätten att ha en uppfattning om både Stockholm Pride och världen i övrigt ändå.

One thought on “Vem får tycka till om Pride?

  1. Härligt att du fick till lite pride ändå, tycker inte du ska hålla inne med synpunkter och önskemål inför kommande pride. De kan ju inte försöka fixa om de inte vet vad som saknas.

    Like

Lämna gärna en kommentar.

