Får mamma vara mer än mamma?

Igår var jag hos sjukgymnasten. Efteråt gjorde jag några tråkiga ärenden, bl a lämnde jag in gamla mediciner på apoteket. Eftersom jag hade lite ork över tittade jag sedan in i en bokhandel en stund, enbart för nöjes skull. Mitt barn var med sin pappa på museum och jag hade fått rapporter om att barnet var mycket nöjt på museet. Ändå hade jag dåligt samvete för att jag tog mig tid för mig själv. Dåligt samvete för några minuter i en bokhandel och ett nödvändigt sjukgymnastbesök. Dåligt samvete för att göra tråkiga ärenden i lugn och ro när barnet har det jättebra med sin andra förälder. Hur blev det så?

Under mitt barns första år hade jag fruktansvärt dåligt samvete för att jag inte orkade vara förälder, nattamma och vagga mitt kolikbarn dygnet runt. Jag var visserligen sjuk men det visste jag inte då eftersom alla i vården menade att det var normalt att må som jag gjorde och gå sönder fullständigt av moderskapet.

Medan jag beskrevs som skör (i stället för att diagnostiseras med de sjukdomar jag led av inom en rimlig tid) beskrevs min man som jämställd och varm. En stark och modern man som kunde ta hand om sin bebis. Och mitt dåliga samvete blev ännu värre. Vi tog hand om barnet ungefär lika mycket, för honom var det en succé, för mig ett misslyckande. Jag kunde knappt gå i perioder och i efterhand tänker jag att det var en bragd att jag klarade av att ta hand om mitt barn alls men måttstocken för moderskap och faderskap är som bekant inte likadan.

Jag har berättat det här tusen gång vid det här laget men så länge diskursen ser ut som den gör kommer jag att behöva berätta det tusen gånger till. Det är tröttsamt att det fortsätter att se likadant ut och att bilderna av moderskap och faderskap orsakar så mycket lidande och ojämlikhet. Just därför gläds jag extra mycket åt Ellen Albertsdottirs svar i Sydsvenskan idag. Läs här!

Lämna gärna en kommentar.

