Korthåriga flickor och skyldigheten att försvara sig

Som så många andra läser jag om de två elvaåringa fotbollsspelarna som pga sina frisyrer har anklagats för att försöka fuska och ljuga om sitt kön. Mycket har redan sagts, en del mer klokt än annat och jag blir väldigt berörd.

Det är barn vi pratar om. Barn som får lära sig av vuxenvärlden att om du inte följer normen för hur ditt hår ska överensstämma med ditt kön så förväntas du acceptera att bli trakasserad och ifrågasatt. Som för många andra normavvikare så är bevisbördan på dig, det är ditt ansvar att förklara och försvara ditt utseende. På Sydsvenskans facebooksida läser jag bl a kommentarer som “Tycker dem är oerhört starka som står kvar och inte börjar forma om sig till något som passar andra bättre. Det ‘kostar’ att vara annorlunda och det valet får var och en stå för själva om man tycker att det är värt ‘besväret’.. jag har fortfarande viss förståelse för reaktionerna även om man kan önska och begära att dem slapp påhopp.” En vuxen som förvisso tycker synd om elvaåringarna för att de blev trakasserade men att det ändå är deras ansvar att tåla omgivningens respektlösa beteende.

Jag klippte själv av mig håret som elvaåring och det var ett brutalt uppvaknande. Den kille som hade frågat chans på mig en vecka tidigare förklarade att det inte gällde längre för att han inte ville vara bög. Jag fick konstant frågan om jag var flicka eller pojke. När en vuxen person vid ett tillfälle såg ett gammalt foto på mig med långt hår och sa att jag var väldigt flicksöt i den frisyren visste jag inte vad jag skulle tro. Mina kompisar frågade varför jag inte sminkade mig jättemycket så att det skulle synas tydligare att jag var tjej. Någonstans i den här vevan började jag ha stora örhängen och kjol och i kombination med mitt korta hår gav jag omgivningen riktig genusyrsel.

Efter att ha läst artikeln i Sydsvenskan har jag en klump i magen. För det var inte en enstaka turnering med enstaka puckon, utan ett mönster som fortfarande lever kvar i fotbollen och samhället i stort. Två barn får lära sig hur vidrigt vuxna människor kan bete sig när normer för könsuttryck inte följs.

Lämna gärna en kommentar.

