Fri att lämna landet?

“Ljuden från köket. Jag orkar inte. Gnäll, irritation. Snart köper jag en flygbiljett och lämnar landet för att få återse M. Gör jag det utan att ha fått godkänt av Försäkringskassan blir jag av med min sjukpenning. Jag är ägd. Jag får inte röra mig över landets gränser utan tillåtelse från staten. Vid nästa ljud går jag sönder. Då ramlar jag sönder i molekyler.”

Så skrev jag i min dagbok igår. När jag läser det idag inser jag hur sjukt det är. Jag förstår tanken att den som är sjuk och har sin försörjning via den skattefinansierade sjukförsäkringen inte ska åka på resor som riskerar att försämra hälsan utan ska ägna sig åt att bli frisk och att sjukskrivning inte är semester. Det förändrar inte det faktum att fri rörlighet och andra liberala värden i praktiken bara gäller den som är arbetsför. Många invänder säkert att det inte är ett tvång att ta emot sjukpenning och ser vi på valfrihet i sin hårdaste liberala form så har jag förstås valmöjligheten att avstå min sjukpenning och slippa statens inskränkningar i min rörelsefrihet. Jag är inte ideologiskt lagd åt det hållet utan ser snarare att i praktiken har jag inget val. För att betala för boende, mat på bordet och inte minst alla merkostnader som min ohälsa leder till så måste jag ta emot sjukpenning (utan ortopedtekniska skor, mediciner mm så är chansen ännu mindre att jag ska kunna börja jobba igen). Så i praktiken kan jag inte fly till den som kan hjälpa mig att slicka mina sår eftersom min sjukskrivande läkare har semester och inte kan ge mig ett utlåtande om att inget hinder för utlandsresa finns.

Visst finns det många människor som har det så fruktansvärt mycket värre. Sjuka människor som önskar att de fick sjukpenning. Människor i krig och svält som verkligen skulle behöva lämna landet för sin överlevnad. Jag borde inte klaga men jag vill ändå skriva om ytterligare en dimension av den underordning jag hamnar i som sjuk.

Lämna gärna en kommentar.

