Den paradoxala normaliteten

Så är jag igång igen. Ny utredning, nya människor att vända mig själv ut och in för. Komplicerad differentialdiagnostik, formulär, undersökningar och prata, berätta, berätta. Och det händer igen. Jag är där för att jag är avvikande men inte ens där är min avvikelse det förväntade. Ja, jag är multisjuk och det är komplicerat då. Min avvikelse lever sitt eget liv över sjukdoms- och organisationsgränser.

Att bli utredd är att bli granskad och bedömd. Varför äter jag helst vegetarisk mat? Varför svimmar jag lätt? Varför har jag haft förhållanden med personer av samma kön? Bevisbörda ligger på mig, på den som är avvikande. Det finns inte en enda aspekt, erfarenhet eller del av mig som inte kan patologiseras.

Det paradoxala är att samma sak kan övernormaliseras på en klinik men patologiseras på en annan. Jag är samma person men vad som är sjukt eller friskt, normalt eller avvikande varierar beroende på vad som undersöks. Hälsosam och i huvudsak vegetarisk kost ses som friskt och hälsosamt av en läkare medan någon annan journalför och tolkar det som “avvikande kosthållning”.

Det gäller att vara onormal på rätt sätt.

2 thoughts on “Den paradoxala normaliteten

  1. Ja, men precis så. Jag känner mig så färdig med det där ut-och-in-vändandet. Men ändå måste jag liksom fortsätta med det, eftersom det, vardagen, inte riktigt fungerar än. Jag är så less på att känna mig otillräcklig och inte kanske granskad, men analyserad, och liksom i underläge bara för att jag är där, när jag i en annan miljö hade “kommit undan” med precis samma beteende som helt normalt eller i alla fall inte fel på något sätt. Kram.

    Like

    1. Jag hoppas att vardagen så småning om fungerar för dig, och att du kommer till en punkt där du slipper det konstanta blottandet och analyserandet. För min del känns det som att det aldrig riktigt kommer att sluta men det är nog mest för att jag är så besviken på vården. Det var det där med att våga hoppas på en bättre tillvaro trots många års motgångar.

      Like

Lämna gärna en kommentar.

