Den första men ändå andra mamman

Det r inlägget inne hos Äpplen och päron fick mig att tänka på min egen erfarenhet av att vara den Andra föräldern. Hur ont det kan göra att vara den som alltid är andrahandsvalet för barnet fast jag som förälder aldrig får visa för barnet hur jobbigt det är. För mig har det också resulterat i en fruktansvärd skam för jag var den som bar barnet. Jag är kvinna i ett olikkönat föräldrapar, jag var gravid och förväntas därför ha det där biologiska bandet som tas upp i inlägget.

Det är bl a pga det här som jag finner delar av Nära föräldraskapsrörelsen så fruktansvärt outhärdlig. Jag ville vara nära mitt barn. Jag tror över huvud taget inte på disciplin och bestraffningar, på skrikmetoder och annat som kränker barn. Men när det där biologiska bandet inte alls gjorde någonting för närheten så gjorde det bara ännu ondare att läsa om den typen av tankegångar. Graviditeten gjorde mig jättesjuk vilket var en av orsakerna till att närheten inte alls blev vad jag hade hoppats på. Att amma blev otänkbart eftersom jag inte fixade känslorna det triggade. Hela den biologiska processen med graviditet, förlossning och amning blev ett stort misslyckande för min del.

Jag funderar mycket på berättelserna om föräldraskapet och dess roller. Om den biologiska mamman som förväntas klara hur mycket sömnbrist som helst och alltid ha det starkaste bandet. Om partnern som förväntas finnas och förväntas vara en stoisk pappa.

Idag är jag inte längre andrahandsvalet och det är jag obeskrivligt glad för. Nu är jag och barnet riktigt nära och jag njuter av det. Samtidigt så skrämmer det mig för om mina sjukdomar blir sämre igen vet jag att jag an förlora det.

3 thoughts on “Den första men ändå andra mamman

  1. Åh! Jag skriver bara ÅH! Detta outhärdliga. Jag blir så förtvivlad när jag tänker på vad normsättande personer kan skada oss som står utanför. Här tänker jag särskilt på Nära föräldraskap, det tycks mig som att hela ideologin är upprättad i det slags polemik som föranleder företrädarna att känna sig som underdogs och därmed har “rätt” att klanka ner på alla andra sätt att leva med barn än det egna. De skador de gör. Men dina sista ord här ovan ger hopp. Jag är så glad för din skull och önskar att er relation aldrig ska förändras till det dystrare.

    Like

    1. Jag är så innerligt less på föräldraskapsdiskussioner generellt eftersom moderskap på något sätt ofta förväntas vara fritt från ohälsa och funktionsvarianter som inte matchar normen. Det gäller inte bara Nära föräldraskap och NF måste inte per definition vara så men jag är skadad av de diskussioner jag har deltagit i.

      Närheten till barn kommer nog enbart genom att spendera mycket tid med barnet och det är just det som är så problematiskt, för vad händer när ohälsa står i vägen? Jag har än så länge ingen lösning på problemen men jag har ett skriande behov av att röster från föräldrar med ohälsa och funktionsvariationer som avviker från normen ska komma fram och därför uppskattar jag ditt uppriktiga inlägg.

      Like

  2. Tårögd av igenkänning här.

    Jag hade en utmattningsdepression efter första barnet men förstod det inte riktigt själv och orkande inte få omgivningen att förstå. De tyckte inte att jag hade något att klaga över: “Ja det är ju en omställning förstås men..” och “två uppvak per natt det får man ju räkna med”
    Jag fick vackert ta hand om barnet och vara ensam några dygn i sträck eftersom min man veckopendlade i jobbet då tillfälligt.
    Jag ville fly situationen men det gick ju inte och jag utvecklade PTSD istället. Så det tog mig fyra år att komma till det där glada stadiet av att vara hel i sin föräldraroll även om det blev långsamt bättre hela tiden. Äldste sonen var pappig under de första åren och jag hade svårt att inte fundera på om det var mitt “fel”.

    Liked by 1 person

Lämna gärna en kommentar.

