Mamma=superhjälte utan mänskliga behov?

Vad händer när mamma inte kan resa sig och fixa middag, röja köket och natta barnet? Många småbarnsföräldrar verkar känna igen känslan av att nu orkar jag inte mer men vad händer när det faktiskt inte går längre? När mamma försöker resa sig ur sängen men svimmar av sömnbrist? När mamma på fullaste allvar inte kommer ihåg om hon har lämnat barnen på förskolan? Vad händer när mamma har så mycket yrsel att hon måste sluta laga mat med barnen för att hon är rädd att svimma mitt i matlagningen? När mamma konstant har brännsår på händerna för att bristen på återhämtning gör henne så skakig att hon lyckas bränna sig under matlagningen?

Jag funderar en del på de här frågorna, bl a för att jag är med i en facebookgrupp som i huvudsak består av mammor. Gruppen handlar om amning och på många sätt är det en bra grupp med mycket pepp, råd och stöd. Då och då dyker det dock upp desperata frågeställningar från mammor om inte orkar med tillvaron mer. Det kan t ex handla om barn som ammar sig igenom hela nätterna och dagarna och i kombination med andra faktorer får mammorna på tok för lite sömn, vila och återhämtning för att orka med tillvaron. Kanske är det jag som är väldigt färgad av mina erfarenheter av ohälsa men jag reagerar på hur de här ropen på hjälp så ofta får minst ett svar som handlar om att stå ut för att det snart ska bli bättre av sig självt.

För att vara tydlig: jag är verkligen inget fan av femminutersmetoden och andra metoder som går ut på att lämna barn ensamma och ledsna. Det jag reagerar över är hur det kan anses rimligt att den som är så gravt påverkad av sömnbrist och allmän brist på återhämtning ändå uppmanas att härda ut, utan minsta reflektion kring att det till slut kan bli riktigt farligt att inte sova. Att man kan bli sjuk, riktigt sjuk och att det kan ta flera år att komma tillbaka. Om möjligheten finns till att t ex en annan förälder eller närstående avlastar genom att mata i flaska under natten, varför är det så farligt?

Jag önskar innerligt att alla som råder desperata småbarnsmammor att härda ut kunde reflektera lite över vad ni gör. Mammor är människor med mänskliga behov, inte superhjältar som kan klara vad som helst.

Lämna gärna en kommentar.

