Kvitto och sammanfattning vid läkarbesök?

Just nu pågår Svensk Förening för Allmänmedicins, Sfam:s, årliga kongress. Dagens medicin rapporterar om en workshop om konsultation med Jan-Helge Larsen, allmänläkare och föreläsare, där han tar upp vikten av att lyssna på patienten och hur man gör det. Det som tas upp är egentligen självklarheter men jag hajade till när jag läste om det. Han säger bl a “– Ge kvitton på att du hör vad patienten säger och sammanfatta det patienten sagt. Så kvitto och sammanfatta är läkarens två ord, sade Jan-Helge Larsen.”

Jag reagerade när jag läste det här. Dels för att det låter så självklart men ändå är min erfarenhet att det är ganska ovanligt att bli bemött så här av läkare i allmänhet och specialister i allmänmedicin på vårdcentralen i synnerhet. Den andra anledningen till att jag reagerar är för att jag minns ett läkarbesök då läkaren väldigt tydligt gjorde just det som nämns. Hon antecknade medan jag pratade, repeterade sedan och frågade uttryckligen om hon hade förstått rätt. Jag borde ha känt mig lyssnad på och respekterad men i stället kände jag mig dum och tänkte att hon nog tyckte att jag var hypokondrisk som var där med min svimningsbenägenhet och medvetandeklipp. Varför blev min reaktion så som den blev?

Det är ofta intressant att i efterhand reflektera över mina egna reaktioner i vården för jag lär mig mycket om mig själv och om underordning, makt och hälsa men just det här tillfället får jag inte grepp om. Kanske handlar det om ren ovana? Om att jag verkligen inte är van vid läkare som agerar så här. Kanske handlar det om att läkarens agerande kändes mekaniskt, som att hon inte verkade uppriktig i sin strävan efter att förstå vad jag försökte förmedla? Jag hade träffat den här läkaren en gång tidigare och då agerade hon riktigt respektlöst och signalerade med all önskvärd tydlighet att hon inte trodde mig och det är klart att ett sådan erfarenhet inte försvinner bara för att läkaren nästa gång agerar korrekt.

Oavsett förklaringen till min reaktion så är det intressant att något som borde vara självklart inte alls är det. Många läkare verkar anstränga sig väldigt mycket för att verkligen lyssna på patienterna men de som inte gör det försvagar förtroendet för alla andra och för vården som helhet. Som patient kan ett dåligt bemötande vid ett enda läkarbesök få stor påverkan eftersom jag som patient är så underordnad bara genom att besöka vården.

Vad har du som patient för erfarenheter av att läkaren repeterar och säkerställer att hen har förstått rätt? Vad har du som läkare för erfarenhet av att arbeta så?

Advertisements

Lämna gärna en kommentar.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s