Till dig som står bredvid någon med utmattning och smärta

Att bli sjuk i ett utmattningssyndrom och senare också diagnostiserad med andra bakomliggande sjukdomar/funktionsnedsättningar innebär en genomgripande förändring av livet. Vården, sjukförsäkringen mm är viktiga delar för resan framåt men minst lika viktiga är människorna runt omkring. Det är inte alls lätt att vara vän eller familjemedlem och se någon bli så sjuk och förändrad så här kommer en liten lista med punkter som jag önskar att någon hade givit människorna omkring mig. Det finns liknande listor spridda på nätet (bl a här) men det här är min lista med saker jag har reflekterat över.

  1. Fråga om personen behöver hjälp och i så fall med vad. Den som är utmattad och smärtpåverkad upplever inte alltid tillvaron som tidigare och vid utmattning är det vanligt med t ex ljus- och ljudkänslighet. För att din hjälp verkligen ska bli hjälp och inte stjälp behöver du släppa din egen uppfattning om vad personen behöver och lyssna på mottagaren.  Även om det behövs dammsugas kanske den som är sjuk inte klarar av ljudet just den dagen.
  2. Det kan vara väldigt svårt att släppa in någon och ta emot hjälp trots att det behövs. Om den som är sjuk låter dig t ex hjälpa till med att handla mat eller betala räkningar är det ett oerhört förtroende. Vårda det förtroendet och fortsätt betrakta personen som en vuxen, kompetent och myndig person och skippa infantiliseringen. Det kan vara bra att då och då fråga dig själv om du skulle tala till en frisk person som du betraktar som din jämlike på samma sätt som du talar till den som är sjuk.
  3. Den som har stora problem och begränsningar i vardagen utvecklar med tiden ofta strategier för att hantera begränsningarna. Den som inte kan böja sig ner för att plocka in smutsig disk i diskmaskinen kan t ex samla all disk i en hög på golvet, sätta sig på golvet och plocka in. Många strategier innebär att personen utför aktiviteter på okonventionella sätt och som närstående kan du verkligen vara ett stöd genom att stötta personen i strategierna. Om husgerådet i köket är placerat på ett visst sätt för att den som har ont ska behöva böja sig så lite som möjligt behöver du respektera det om du t ex erbjuder dig att plocka ur diskmaskinen.
  4. Utmattning och smärta innebär att den som är sjuk har bättre och sämre perioder. Under de sämre perioderna kanske personen inte orkar umgås men det betyder inte att hen inte vill umgås under de bättre perioderna, du behöver alltså inte räkna bort den som är sjuk för evigt bara för att personen är i en tung period just nu. Fortsätt höra av dig.
  5. Den som är utmattad har ofta svårt för högljudda miljöer så att personen tackar nej till fester och inte kan fika på stan beror helt enkelt på att ljudnivån är ohanterbar. Om du vill umgås är det bästa att säga någon i stil med “Jag vill gärna ses om du vill, vilket sätt funkar för dig?” Den som är utmattad och smärtpåverkad kanske sitter bäst i sin egen soffa och får dricka kaffe och prata i ett i övrigt tyst hem.
  6. Ta det försiktigt när du vill föreslå aktiviteter. Bombardera inte den som är utmattad med förslag på aktiviteter hela tiden för den som är sjuk kanske upplever det som krav hen inte kan leva upp till.
  7. Fråga vilken kommunikationsväg personen föredrar. Vissa har svårt att prata i telefon och föredrar mail, andra orkar inte titta på en skärm.
  8. Den som har fått livet väldigt förändrat pga ohälsa sörjer och sorgen behöver respekteras, även för t ex en partner eller barn. Ett barn som ser en förälder bli så sjuk att hen knappt kan ta sig ur sängen har det jobbigt och barnet behöver få utrymme att också ha sorg. Släta inte över varken den sjuka, eventuella partners eller barns känslor utan låt de få finnas. Barnakuten.nu har skrivit om barns sorg när någon dör här. Även om det förstås inte är exakt samma sak när någon dör som när någon är utmattad och smärtpåverkad så finns det en del överförbara saker beskrivna i inlägget.
  9. Den som är sjuk och eventuella barn och partners kan också utvecklas mycket av det som händer. Man lär sig nya strategier för vardagen och lär kanske känna helt nya sidor hos sig själv. Många gånger får man ompröva sin uppfattning om livet och världen och vem man själv är och det kan vara både skrämmande och givande. Det innebär att den sjuka och den närmaste familjen inte kommer att vara samma personer efter ett par år. Du som vän kanske har haft en uppfattning om att personen alltid är så energisk medan personen själv efter en tids sjukdom kanske har insett att all den där aktiviteten berodde på en oförmåga att vila och målet är inte att bli så aktiv igen. Respektera att personen inte kommer att vara den hen var innan utmattningen.
  10. Ta hand om dig själv. Är du partner till den som är sjuk drar du förmodligen ett väldigt tungt lass. Försök äta ordentligt, sova ordentligt och ta hand om din hälsa i övrigt. Det är svårt, särskilt när det finns barn med i bilden men om du kan hitta en ventil att pysa ur dig alla känslor någonstans gör du både dig själv och den som är sjuk en tjänst. (Den här punkten är viktig men väldigt svår så det kommer förmodligen ett helt inlägg om det så småning om.)

De här punkterna kan sammanfattas med att du som står bredvid någon som är utmattad och smärtpåverkad kan göra stor skillnad men för att din hjälp verkligen ska hjälpa krävs kommunikation.

Vad tänker du som själv är utmattad och/eller smärtpåverkad när du läser det här? Vad tänker du som är anhörig?

Advertisements

Lämna gärna en kommentar.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s