Ändamålsenlig IT i vården?

Jag har flera inlägg som jag vill skriva men min hjärna ligger nere pga att jag vågade mig på att vara lite försiktigt social under påsken. Medan jag försöker repa mig kan jag dock rekommendera den här debattartikeln om IT i vården som bl a tar upp dokumentation och förslag till förbättringar. Vi kan bl a läsa “Det handlar om att bryta lagstiftningens organisatoriska fokus och sätta individen och individens behov i centrum” och “Det handlar om att se till att rätt information finns på rätt plats i rätt tid, varken mer eller mindre.”

Artikeln är rätt fluffigt skriven och den stora frågan är förstås hur det ska gå till. Det som förespråkas är i mångt och mycket det jag efterfrågar men det är upp till bevis att ta fram förslag på hur. Som det är idag talas det mycket om de här sakerna men när jag som patient påtalar det för personer jag möter i vården får jag oftast respons som indikerar att de inte alls upplever bristande informationsflöden och organisering av vården. Hur ska vi göra för att slippa problemen med vårdplaner som tas fram baserat på felaktig information? Hur ska vi göra för att vårdpersonal lättare ska hitta information från andra vårdgivare i journalen? Hur ska vi göra för att viktig information inte ska tappas bort? Vi får se vad som sägs när ”Utredningen om rätt information i vård och omsorg” lämnar ett förslag på förändrad lagstiftning. 

Vad tänker du? Har du förslag på hur? Ser du andra problem?

One thought on “Ändamålsenlig IT i vården?

Lämna gärna en kommentar.

